Annons:

Publicerad: 2023-05-11

Många spårarbeten i Stockholm i sommar

Under sommaren genomförs flera större arbeten i Stockholmsregionen. Region Stockholm, Trafikverket, Nacka kommun, Stockholms stad och Solna stad har tillsammans tagit fram en överblick som ger en gemensam bild över hur arbetena påverkar resenärerna.

Trafikförvaltningen i Stockholm genomför arbeten på Norra Danviksbron, som bland annat Saltsjöbanan går på och som ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. Även nya Lilla Lidingöbron ska kopplas ihop med övriga Lidingöbanan så att spårvagnarna kan börja gå på bron.

I nordvästra Stockholm fortsätter utbyggnaden av Tvärbanan från Bromma till Helenelund och i söder byggs tunnelbanedepån i Högdalen ut och moderniseras för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana blir längre. Förvaltning för utbyggd tunnelbana genomför arbeten kopplat till utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Nacka, detta vid de framtida tunnelbanestationerna Sickla, Järla och Nacka.

– Nu fortsätter en av de största satsningarna på kollektivtrafiken sedan 1960-talet. Det innebär att vi både bygger nytt och rustar upp. För att störa så lite som möjligt arbetar vi på sommaren då färre reser. Men för den som måste resa är det bra att planera sin resa lite extra. säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.

Den här sommaren fortsätter också Trafikverket arbetet med att rusta upp järnvägen, där utbyggnaden av Mälarbanans två spår till fyra är ett av de större arbetena. Trafikverket kommer också att rusta upp järnvägstunnlarna mellan Flemingsberg och Järna, ett arbete som pågår under tio veckor, fyra somrar i rad. Både spår, perronger och andra utrymmen vid Stockholms centralstation renoveras under de närmaste tre åren.

Norra Danviksbron i Stockholm, som bland annat Saltsjöbanan går på, ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. FOTO: Stadsmuseet

ANNONS:

Fler notiser

Nyhet

Unik expansion i Falköping

På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.

Nyhet

Motstridiga resultat i nya bromstester

Bromssträckorna blev väldigt korta när nya prov med bromsblock i kompositmaterial inleddes i januari. Temperaturen var mellan -6 och -19 grader. Men när proven fortsatte i snörök blev tågens bromssträckor extremt långa. Nu fortsätter proven.