Annons:
Många spårarbeten i Stockholm i sommar
Under sommaren genomförs flera större arbeten i Stockholmsregionen. Region Stockholm, Trafikverket, Nacka kommun, Stockholms stad och Solna stad har tillsammans tagit fram en överblick som ger en gemensam bild över hur arbetena påverkar resenärerna.
Trafikförvaltningen i Stockholm genomför arbeten på Norra Danviksbron, som bland annat Saltsjöbanan går på och som ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. Även nya Lilla Lidingöbron ska kopplas ihop med övriga Lidingöbanan så att spårvagnarna kan börja gå på bron.
I nordvästra Stockholm fortsätter utbyggnaden av Tvärbanan från Bromma till Helenelund och i söder byggs tunnelbanedepån i Högdalen ut och moderniseras för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana blir längre. Förvaltning för utbyggd tunnelbana genomför arbeten kopplat till utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Nacka, detta vid de framtida tunnelbanestationerna Sickla, Järla och Nacka.
– Nu fortsätter en av de största satsningarna på kollektivtrafiken sedan 1960-talet. Det innebär att vi både bygger nytt och rustar upp. För att störa så lite som möjligt arbetar vi på sommaren då färre reser. Men för den som måste resa är det bra att planera sin resa lite extra. säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.
Den här sommaren fortsätter också Trafikverket arbetet med att rusta upp järnvägen, där utbyggnaden av Mälarbanans två spår till fyra är ett av de större arbetena. Trafikverket kommer också att rusta upp järnvägstunnlarna mellan Flemingsberg och Järna, ett arbete som pågår under tio veckor, fyra somrar i rad. Både spår, perronger och andra utrymmen vid Stockholms centralstation renoveras under de närmaste tre åren.

Norra Danviksbron i Stockholm, som bland annat Saltsjöbanan går på, ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. FOTO: Stadsmuseet
ANNONS:
Fler notiser
Systemomställning i Mariestad
Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Stenskott skadade tåg
Det uppstod omfattande skador på tjogtals personvagnar i vintras när Trafikverket inte fått bort överflödig makadam på Västra stambanan. Minst ett tågtrafikföretag kräver ekonomisk kompensation.
Spårväg i Uppsala – ny prognos visar på högre resande
Region Uppsala har tagit fram en ny resandeprognos som visar på 55 procent större resande år 2040 än vad tidigare prognos visat.