Annons:
Många spårarbeten i Stockholm i sommar
Under sommaren genomförs flera större arbeten i Stockholmsregionen. Region Stockholm, Trafikverket, Nacka kommun, Stockholms stad och Solna stad har tillsammans tagit fram en överblick som ger en gemensam bild över hur arbetena påverkar resenärerna.
Trafikförvaltningen i Stockholm genomför arbeten på Norra Danviksbron, som bland annat Saltsjöbanan går på och som ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. Även nya Lilla Lidingöbron ska kopplas ihop med övriga Lidingöbanan så att spårvagnarna kan börja gå på bron.
I nordvästra Stockholm fortsätter utbyggnaden av Tvärbanan från Bromma till Helenelund och i söder byggs tunnelbanedepån i Högdalen ut och moderniseras för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana blir längre. Förvaltning för utbyggd tunnelbana genomför arbeten kopplat till utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Nacka, detta vid de framtida tunnelbanestationerna Sickla, Järla och Nacka.
– Nu fortsätter en av de största satsningarna på kollektivtrafiken sedan 1960-talet. Det innebär att vi både bygger nytt och rustar upp. För att störa så lite som möjligt arbetar vi på sommaren då färre reser. Men för den som måste resa är det bra att planera sin resa lite extra. säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.
Den här sommaren fortsätter också Trafikverket arbetet med att rusta upp järnvägen, där utbyggnaden av Mälarbanans två spår till fyra är ett av de större arbetena. Trafikverket kommer också att rusta upp järnvägstunnlarna mellan Flemingsberg och Järna, ett arbete som pågår under tio veckor, fyra somrar i rad. Både spår, perronger och andra utrymmen vid Stockholms centralstation renoveras under de närmaste tre åren.
Norra Danviksbron i Stockholm, som bland annat Saltsjöbanan går på, ska totalrenoveras för att hålla i 100 år till. FOTO: Stadsmuseet
ANNONS:
Fler notiser
40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Under de senaste dryga tre decennierna, från 1990 till 2022, har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ökat och järnvägsnätet krympt med någon enstaka procent.
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Vätgas framtidens tågbränsle
En samhällsförändring är på gång i Europa när vätgasen får allt fler anhängare, även i tågbranschen.
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.