Annons:
Många tågstopp på Västra stambanan
Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.
Text: Ulf Nyström

Tåg 184 från Göteborg till Stockholm via Västerås med X40 3302 + X 40 3316 passerar Jonsered 17 september 2025. Ny kontaktledningsanläggning på nedspåret, gammal på uppspåret. FOTO: Nicklas Sahlbom
Annons:
”Vi ligger i fas med vår nya tidsplan och håller budgeten”, säger Jonas Ström, projektledare för bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Under de fem första månaderna i år byttes anläggningen mellan Olskroken och Partille och sedan mitten av juli pågår byte av anläggningen mellan Partille och Lerum.
Under sensommaren och hösten är det enkelspårstrafik mellan Sävedalen och Lerum vilket gör att antalet tåg som kan trafikera sträckan minskat från normala tio-tolv till fyr–-fem per timma och riktning.
Nedspåret klart vecka 40
”Vi ska vara klara med nedspåret mellan Lerum och Partille natten mellan söndag och måndag vecka 40 och därpå börjar vi med uppspåret”, säger Jonas Ström.
”Växlingen från nedspår till uppspår sker två veckor senare än vi hade planerat från början men det beror på att det finns mer utrustning på nedspåret, bland annat hjälpkraften.”
Det har inte varit helt enkelt att få nya kontaktledningsstolpar på plats.
”VI har haft fler besvärliga bergsskärningar där det varit väldigt svårt att komma åt med borriggen. Dessutom innebär närheten till Säveån och sjön Aspen ordentliga utmaningar”, säger Jonas Ström.
Vecka 50 ska även uppspåret har fått nya stolpar, nya utliggare och ny tråd.
Arbetet återupptas i januari
Efter uppehåll under jul- och nyårshelgerna återupptas arbetet i januari med etappen Lerum–Floda inklusive Floda driftplats.

Trafikverkets entreprenörer är om två veckor klara med bytet av kontaktledningsanläggningen på nedspåret mellan Partille och Lerum på Västra stambanan. Därefter byts anläggningen på uppspåret. Foto från Jonsered mot Göteborg. FOTO: Ulf Nyström
Under sommaren är all tågtrafik inställt mellan Olskroken och Alingsås för ombyggnaden av Lerums driftplats som ska få fyra spår för genomgående trafik, två för pendeltågen och två för övriga tåg.
Den fjärde etappen, som omfattar sträckan Floda–Bryngenäs, får ny kontaktledningsanläggning under hösten 2026, veckorna 35–50. Till slut sker anläggningsbytet mellan Bryngenäs och Alingsås under första halvåret 2027.
Allt klart i augusti 2027
Hela projektet ska vara genomfört till augusti 2027.
Samtidigt som kontaktledningsanläggningen byts utförs arbeten med det fjärde spåret i Lerum, åtgärder i bergsskärningar, främst mellan Floda och Alingsås, vegetationsröjning, avvattningsåtgärder, i första hand mellan Jonseredstunneln och Aspentunneln, förberedande arbeten inför växelbyte i Floda samt sedvanligt basunderhåll.
”Dessa arbeten utförs under projektet gång till helgerna när vi stoppar all trafik mellan Olskroken och Alingsås, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Västra regionen.
Provborrningar i tunnlarna avklarade
Förberedande arbeten som provborrning, provskrotning, och provgjutning i de fyra bergstunnlarna på sträckan är färdiga för i år.

I sommar har driftplatsen i Lerum byggts om till fyra spår varav två för pendeltågen vid miittplattformen och två för övriga tåg. Förberedande arbeten har pågått sedan i våras och det gamla nedspåret genom Lerum är delvis rivet. FOTO: Nicklas Sahlbom
Kommande veckoslut blir det fjärde i höst när pendeltågen ersätts med bussar medan regionaltåg, snabbtåg och godståg leds om via Trollhättan–Öxnered–Vänersborg–Herrljunga och Borås–Herrljunga.
Under ytterligare fem helger, veckorna 42, 43, 44, 48 och 50, blir det tågstopp från klockan 22.00 fredag kväll till klockan 14.00 söndag eftermiddag.
Boende vid omledningsbanan förvarnade
”Vi har informerat de boende vid Älvsborgsbanan via sociala medier och satt upp skyltar vid obevakade plankorsningar och gångfällor som varnar för att tåg kan komma på andra tider än vanligt”, säger Emma Sturk.
”I vanliga fall är det nästan bara persontåg som trafikerar banorna Borås–Herrljunga och Öxnered–Herrljunga och det väldigt lite trafik på nätter.
”Nu är det blandad trafik dygnet runt med godståg även på nätter. Det kan medföra mer buller och vi ber om överseende med detta”, säger Emma Sturk.
Extra underhåll på Älvsborgsbanan
Trafikverket har förberett omledningstrafiken med extra underhållsåtgärder för att minska risken för trafikstörningar.
Det kommer även att bli helgavstängningar på Västra stambanan under 2026 och första halvan av 2027. Under sommaren 2026 är Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås totalavstängd åtta veckor från vecka 26 till vecka 33.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.
Trafikverket häver kontrakt i Västlänken
Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.
Långsamt på väg mot normal tågtrafik
Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.
Nytt kontrakt till Infrakraft på Bohusbanan
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.