Annons:

Publicerad: 2024-10-22

Mer gods, fler resenärer och fler tåg

Både persontrafiken och godstrafiken på järnväg ökade kraftigt under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året. Det framgår av preliminär statistik från Trafikanalys.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Allt fler vill åka tåg. Rc6 1337 rullar in Västerås C med ett SJ-tåg i juli 2009. Andra kvartalet 2009 gjordes 42 miljoner tågresor. Andra kvartalet i år genomfördes 65 miljoner tågresor. 

Antalet resor på järnväg ökade från 60 till 65 miljoner resor under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året.

Ökningen jämfört med första kvartalet i år var fyra miljoner resor.

Antalet personkilometer, dvs antalet resor multiplicerat med reslängden, ökade från 3 343 miljoner till 3 468 miljoner andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året.

Ökningen från första kvartalet var 360 miljoner personkilometer.

Störst ökning av korta resor

Jämfört med andra kvartalet 2023 ökade antalet resor med åtta procent och antalet personkilometer med fyra procent vilket indikerar att de kortare resorna ökad mer än de långväga.

Godstransporterna på järnväg mätt i antal ton ökade från 16,8 till 17,6 miljoner ton under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året.

Ökningen från första kvartalet i år var 3,6 miljoner ton.

Mer gods på järnväg

Godstransportarbetet, dvs antalet transporterade ton multiplicerat med transportlängden , ökade från 5 474 till 5 707 miljoner tonkilometer under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året.

Ökningen från första kvartalet var 793 miljoner tonkilometer.

 

 

 

Malmbanan åter återöppnad

Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.

Annons:

Den stora ökningarna av godstransporterna mätt i ton och tonkilometer under andra kvartalet i år jämfört med första kvartalet i år beror på att malmtrafiken från Pitkäjärvi och Kiruna till Narvik låg nere under sammanlagt 60 dygn under första kvartalet på grund av två malmtågsurspårningar och efterföljande uppröjnings- och reparationsarbeten.

Fler tåg kördes

Men även exklusive malmtransporterna ökade godstransporterna på järnväg. Antalet transporterade ton ökade från 10,6 till 11,1 miljoner ton och transportarbetet ökade från 4 471 till 4 636 miljoner tonkilometer.

Samtidigt som fler personer åkte tåg och mer gods transporterades på de svenska järnvägana kördes fler tåg.

Persontågstrafiken ökade från 30,9 till 33,1 miljoner tågkilometer och godstågstrafiken ökade från 9,0 till 9,3 miljoner tågkilometer från andra kvartalet 2023 till andra kvartalet i år.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.