Annons:
Miljardstöd från EU
Trafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
![Foto: Kasper Dudzik. Göteborg 2022 02 24. Västlänken vid centralstationen.](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/08/KDvastlankwebb_0189-1.jpg)
Västlänken växer fram vid centralstationen i Göteborg. Bild från februari 2022.
Annons:
”Det är glädjande att EU bifaller flera av våra ansökningar om medfinansiering”, säger Lennart Kalander, avdelningschef för Nationell Planering vid Verksamhetsområde Planering på Trafikverket.
”Med pengarna från EU-fonden frigör vi utrymme för nya investeringar och kan stödja installationen av ETCS, ombordutrustningen för ERTMS-systemet, för ett stort antal fordonsägare i Sverige.”
Utlysningen om medel var den första i budgetperioden 2021-2027 och omfattade totalt sex miljarder euro. Utlysningen avsåg projekt som syftade till att bygga, utveckla, modernisera och slutföra TEN-T nätverket och samtidigt bidrar till EU:s åtaganden för minskade koldioxidutsläpp.
Mest pengar till Västlänken
För Västlänken deletapp Centralen, tunnelarbete i järnvägstunneln, får Trafikverket medel för att genomföra tunnelarbete inkluderande servicetunnlar, betongarbeten och miljöhantering.
Medfinansiering från EU är 65 515 338 euro, motsvarande 700 miljoner svenska kronor.
”Det innebär att Trafikverket kan minska anslaget till Västlänken i motsvarande utsträckning”, säger Lennart Kalander.
Det har förekommit uppgifter om att Västlänken, som beräknats kosta 20 miljarder svenska kronor i 2009 års penningvärde, riskerar att bli försenad och dyrare än beräknat.
”Vi räknar inte med någon fördyring eller försening”, säger Lennart Kalander.
EU-fonden för ett sammanlänkat Europa bidrar också med 44 810 000 euro, motsvarande 479 miljoner svenska kronor, för installation av ombordutrustning för ERTMS 2021-2025
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Allt fler väljer nattågen
Resenärerna återvänder sakta och lite osäkert till tågen efter coronapandemin. I nattågen till och från Jämtland är det redan fler resenärer än före pandemin.
SJ-resenärer drabbas hårdast
SJ tvingas med kort varsel ställa in 32 tåg under veckoslutet sedan Trafikverket beslutat att forcera bytet av räler mellan Sparreholm och Flen. Med endast ett spår för tågtrafiken kan det bli omfattande förseningar.
40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Under de senaste dryga tre decennierna, från 1990 till 2022, har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ökat och järnvägsnätet krympt med någon enstaka procent.
999 inställda Pågatåg
999 Pågatåg ställdes in i juni, många på grund av brist på lokförare. I juli ställs fler tåg in på grund av personalbrist.