Annons:
Mindre gods men bättre resultat
Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.
Text: Ulf Nyström Foto: Nicklas Sahlbom

Ett av Green Cargos godståg med Rd2 1096 som dragkraft på väg mot Göteborg passerar Partille 1 februari 2025.
”Det gångna året kännetecknades av förberedelserna för det nya stråkbaserade produktionsprogrammet”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo.
”Vi fokuserar på kortare ledtider, bättre punktlighet och effektivare resurshantering.”
”Vi har lämnat från oss olönsamma volymer och ser successivt en förbättrad kostnadsposition. Det har varit nödvändigt att skapa en långsiktigt hållbar och lönsam verksamhet.”
Mindre gods fjärde kvartalet
Under årets fjärde kvartal var godsvolymerna drygt sex procent lägre än under det fjärde kvartalet föregående år.
Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 031 miljoner kronor, marginellt mindre än motsvarande period 2023.
Rörelseresultat uppgick till -17 miljoner kronor, en kraftig förbättring jämfört med fjärde kvartalet 2023 då rörelseresultatet blev -71 Mkr.
Det organiska rörelseresultatet uppgick till -74 Mkr jämfört med -146 Mkr fjärde kvartalet 2023.
Lägre miljökompensation
Under fjärde kvartalet erhåll Green Cargo 57 miljoner kronor i statlig miljökompensation, 18 miljoner kronor mindre än under fjärde kvartalet 2023.
Green Cargo tecknade under fjärde kvartalet nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 287 Mkr, tre gånger mer än under fjärde kvartalet 2023. Det största avtalet gäller, enligt vad Järnvägar.nu erfar, ståltransporterna för SSAB från Luleå och Oxelösund till Borlänge.
Bättre organiskt resultat 2024
Godsvolymerna var under 2024 sju procent lägre än föregående år.
Green Cargos nettoomsättning var under helåret 4 248, marginellt högre än 2023.
Koncernens rörelseresultat uppgick till -104 miljoner kronor, en försämring jämfört med -44 Mkr 2023
Det organiska rörelseresultat uppgick till -320 Mkr, betydligt bättre än under 2023 då det organiska rörelseresultatet blev -474 Mkr.
Under helåret 2024 erhöll Green Cargo 216 miljoner kronor i statlig miljökompensation, tämligen exakt hälften av miljökompensationen under 2023.
Annons:
Green Cargo tecknade under 2024 nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 981 Mkr, nästan dubbelt så mycket som under 2023.
”Förbättringen av det underliggande rörelseresultatet är en tydlig effekt av bolagets effektiviseringsprogram” säger Henrik Dahlin.
”Exklusive reavinster och miljökompensation ser vi en resultatförbättring på 110 miljoner kronor.”
Lokförsäljningar gav reavinster
I höstas kom Green Cargo, enligt uppgifter som Henrik Dahlin varken vill bekräfta eller dementera, överens med Nordic Re-Finance om försäljning av 25 Rc4-lok och 25 V5-lokomotorer och med Grenland Rail om försäljning av fem Rc4-lok.
Under fjärde kvartalet redovisar Green Cargo en reavinst på 70 miljoner kronor från försäljning av anläggningstillgångar och under helåret en reavinst på 88 Mkr. Huvuddelen av beloppen utgörs av försäljningen av lok.
Väder, strejk och nedlagd trafik
De minskade godsvolymerna under året berodde främst på besvärliga väderförhållanden och lokförarstrejken i Tyskland under första kvartalet med många inställda tåg som följd och den trafik som ställdes in i slutet av året när Green Cargo krympte vagnslasttrafiken genom att lämna många orter med få lastade vagnar och sträckor med gles trafik.
Vid årsskiftet höjdes banavgifterna med i snitt närmare 40 procent.
”Järnvägens konkurrenskraft mot landsvägstransporterna har försämrats”, säger Henrik Dahlin.
”Vi hoppas att regeringen sänker banavgifterna eller utökar miljökompensationen, vi måste få mer rättvisa konkurrensförhållanden med lastbilstrafiken.”
”Men vi är medvetna om att vi inom Green Cargo genom fortsatta förbättringsåtgärder och fokus på effektiviseringar och bättre tillförlitlighet måste lägga en starkare grund för framtiden.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.
”Sluta sopa och sätt spaden i marken”
Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.