Annons:

Publicerad: 2024-05-11

MTRX har nöjdaste kunderna

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.

Det är den åttonde mätningen i rad som MTRX är bäst bland tågbolagen men första gången man toppar hela transportkategorin. Bolaget placerar sig därmed på tryggt avstånd före konkurrenter som SJ men även flygbolag som SAS och BRA.

Oberoende Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter årligen resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Den 19:e mätningen i ordningen presenterades idag med en ny etta. Tågbolaget MTRX placerar sig i år högst och bättrar därmed på sin andraplats från i fjol. MTRX har medverkat sedan 2016 och har alla år varit bäst i jämförelsen med alla övriga tågbolag. I år kan de alltså stoltsera med att vara bäst i hela persontransportsbranschen.

MTRX klättrar inte bara en placering i mätningen utan ökar sitt kundnöjdhetsindex med hela 9,8 procentenheter, den största ökningen av uppmätta bolag. Med ett kundnöjdhetsindex på 81,1 placerar man sig på bekvämt avstånd före branschkollegor som SJ och Snälltåget såväl som flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. Snittet i branschen ligger på 68,3.

“Det känns obeskrivligt bra att äntligen få vara nummer ett i årets SKI-mätning. Vi har varit nära förut och vi har alltid varit bättre än våra konkurrenter på järnvägen men det är så klart ytterligare en nivå att vara bäst av alla inom persontransport. Detta är resultatet av ett hårt och fokuserat arbete på att alltid sätta kundupplevelsen i första rummet”, säger Filip Thunell, vd MTRX.

SKI noterar i sin summering av mätningen att det bara är MTRX och ett ytterligare bolag, Vy Bus4U, som hamnar över 75 i indexet, vilket indikerar att man har mycket nöjda kunder. Organisationen pekar som anledning till det starka resultatet på att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde, något som skiljer MTRX från stora delar av konkurrensen.

“En stor anledning till våra nöjda kunder och i förlängningen det här resultatet är vår vilja att vända och vrida på detaljerna. Vi får in mycket feedback från våra kunder såväl som våra kollegor ombord på tågen. Vi gör vårt bästa för att lyssna in och försöker sedan att omsätta det i förbättringar, små som stora. Det i kombination med ett personligt bemötande gör att vi kan stoltsera med fler och fler lojala kunder”, säger Filip Thunell.

I februari meddelades att ägaren MTR Nordic säljer MTRX till finländska VR Group. Det formella övertagandet förväntas ske i slutet på maj i år.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

VR Snabbtåg tänker om

Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.

Nyhet

Snälltåget utökar trafiken 2026

Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.

Nyhet

SJ i vänteläge under 2026

2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Nyhet

Gemensamt ansvar för järnvägen

När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.