Annons:
MTRX har nöjdaste kunderna
Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.
Det är den åttonde mätningen i rad som MTRX är bäst bland tågbolagen men första gången man toppar hela transportkategorin. Bolaget placerar sig därmed på tryggt avstånd före konkurrenter som SJ men även flygbolag som SAS och BRA.
Oberoende Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter årligen resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Den 19:e mätningen i ordningen presenterades idag med en ny etta. Tågbolaget MTRX placerar sig i år högst och bättrar därmed på sin andraplats från i fjol. MTRX har medverkat sedan 2016 och har alla år varit bäst i jämförelsen med alla övriga tågbolag. I år kan de alltså stoltsera med att vara bäst i hela persontransportsbranschen.
MTRX klättrar inte bara en placering i mätningen utan ökar sitt kundnöjdhetsindex med hela 9,8 procentenheter, den största ökningen av uppmätta bolag. Med ett kundnöjdhetsindex på 81,1 placerar man sig på bekvämt avstånd före branschkollegor som SJ och Snälltåget såväl som flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. Snittet i branschen ligger på 68,3.
“Det känns obeskrivligt bra att äntligen få vara nummer ett i årets SKI-mätning. Vi har varit nära förut och vi har alltid varit bättre än våra konkurrenter på järnvägen men det är så klart ytterligare en nivå att vara bäst av alla inom persontransport. Detta är resultatet av ett hårt och fokuserat arbete på att alltid sätta kundupplevelsen i första rummet”, säger Filip Thunell, vd MTRX.
SKI noterar i sin summering av mätningen att det bara är MTRX och ett ytterligare bolag, Vy Bus4U, som hamnar över 75 i indexet, vilket indikerar att man har mycket nöjda kunder. Organisationen pekar som anledning till det starka resultatet på att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde, något som skiljer MTRX från stora delar av konkurrensen.
“En stor anledning till våra nöjda kunder och i förlängningen det här resultatet är vår vilja att vända och vrida på detaljerna. Vi får in mycket feedback från våra kunder såväl som våra kollegor ombord på tågen. Vi gör vårt bästa för att lyssna in och försöker sedan att omsätta det i förbättringar, små som stora. Det i kombination med ett personligt bemötande gör att vi kan stoltsera med fler och fler lojala kunder”, säger Filip Thunell.
I februari meddelades att ägaren MTR Nordic säljer MTRX till finländska VR Group. Det formella övertagandet förväntas ske i slutet på maj i år.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.









