Annons:

Publicerad: 2024-05-11

MTRX har nöjdaste kunderna

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.

Det är den åttonde mätningen i rad som MTRX är bäst bland tågbolagen men första gången man toppar hela transportkategorin. Bolaget placerar sig därmed på tryggt avstånd före konkurrenter som SJ men även flygbolag som SAS och BRA.

Oberoende Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter årligen resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Den 19:e mätningen i ordningen presenterades idag med en ny etta. Tågbolaget MTRX placerar sig i år högst och bättrar därmed på sin andraplats från i fjol. MTRX har medverkat sedan 2016 och har alla år varit bäst i jämförelsen med alla övriga tågbolag. I år kan de alltså stoltsera med att vara bäst i hela persontransportsbranschen.

MTRX klättrar inte bara en placering i mätningen utan ökar sitt kundnöjdhetsindex med hela 9,8 procentenheter, den största ökningen av uppmätta bolag. Med ett kundnöjdhetsindex på 81,1 placerar man sig på bekvämt avstånd före branschkollegor som SJ och Snälltåget såväl som flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. Snittet i branschen ligger på 68,3.

“Det känns obeskrivligt bra att äntligen få vara nummer ett i årets SKI-mätning. Vi har varit nära förut och vi har alltid varit bättre än våra konkurrenter på järnvägen men det är så klart ytterligare en nivå att vara bäst av alla inom persontransport. Detta är resultatet av ett hårt och fokuserat arbete på att alltid sätta kundupplevelsen i första rummet”, säger Filip Thunell, vd MTRX.

SKI noterar i sin summering av mätningen att det bara är MTRX och ett ytterligare bolag, Vy Bus4U, som hamnar över 75 i indexet, vilket indikerar att man har mycket nöjda kunder. Organisationen pekar som anledning till det starka resultatet på att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde, något som skiljer MTRX från stora delar av konkurrensen.

“En stor anledning till våra nöjda kunder och i förlängningen det här resultatet är vår vilja att vända och vrida på detaljerna. Vi får in mycket feedback från våra kunder såväl som våra kollegor ombord på tågen. Vi gör vårt bästa för att lyssna in och försöker sedan att omsätta det i förbättringar, små som stora. Det i kombination med ett personligt bemötande gör att vi kan stoltsera med fler och fler lojala kunder”, säger Filip Thunell.

I februari meddelades att ägaren MTR Nordic säljer MTRX till finländska VR Group. Det formella övertagandet förväntas ske i slutet på maj i år.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Vision 2050 har lämnat perrongen

Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.

Nyhet

SHK utreder spårvagnsolyckan

Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.