Annons:

Publicerad: 2021-03-15

MTRX tror på full trafik i sommar

MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av MTR Express motorvagnståg X74 vid Stenstorp i mars 2015.

Annons:

Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar. Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.

 

Joakim Sundh, vd i MTRX.

”Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.”

MTRX släppte i förra veckan biljetterna till försommarens tåg. Hur många tåg som körs under högsommaren är ännu inte riktigt klart men det blir troligen ungefär lika många som förra sommaren.

”Resandet var ju väldigt begränsat under våren förra året och har varit väldigt svagt under senhösten och vintern men under sommaren var det många som reste med oss”, säger Joakim Sundh.

Banarbete sommaren 2020

Sommaren 2020 pågick arbeten på Getingmidjan och både MTRX och SJ körde snabbtågen till och från Stockholm Södra.

Kommande sommar finns inga sådana begränsningar.

Enligt Sundh var direkttågen förra sommaren mellan Stockholm och Västkustbanan en succé.

”Det är ett snabbt och säkert sätt att resa direkt mellan Stockholm och västkuststäderna. Vi hoppas verkligen att fler tar tillfället i akt att utforska vad Västkusten har att erbjuda i sommar”, säger han.

Direkttågen mellan Stockholm och Båstad körs 10 juli-22 augusti. Restiden mellan Stockholm och Båstad blir fem timmar och 15 minuter.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fler kan lämna tågen i tid

85 procent av alla evakueringar av resenärer från havererade tåg kunde påbörjas inom den tidsfrist på en-två timmar som gäller sedan 2017. Det visar Trafikverkets redogörelse till regeringen.

Västtrafiks Regina-tåg X50 3295 evakuerades i Tanum i juli 2011 sedan en av rälerna vikit ner sig och tåget spårat ur.
Kapacitet Nyhet

Lång väntan på ny bro

Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.

Nyhet

Inställda tåg dyra för MTR

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.

Nyhet

Strid om banavgifterna

Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.