Annons:
MTRX tror på full trafik i sommar
MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av MTR Express motorvagnståg X74 vid Stenstorp i mars 2015.
Annons:
Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar. Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.
Joakim Sundh, vd i MTRX.
”Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.”
MTRX släppte i förra veckan biljetterna till försommarens tåg. Hur många tåg som körs under högsommaren är ännu inte riktigt klart men det blir troligen ungefär lika många som förra sommaren.
”Resandet var ju väldigt begränsat under våren förra året och har varit väldigt svagt under senhösten och vintern men under sommaren var det många som reste med oss”, säger Joakim Sundh.
Banarbete sommaren 2020
Sommaren 2020 pågick arbeten på Getingmidjan och både MTRX och SJ körde snabbtågen till och från Stockholm Södra.
Kommande sommar finns inga sådana begränsningar.
Enligt Sundh var direkttågen förra sommaren mellan Stockholm och Västkustbanan en succé.
”Det är ett snabbt och säkert sätt att resa direkt mellan Stockholm och västkuststäderna. Vi hoppas verkligen att fler tar tillfället i akt att utforska vad Västkusten har att erbjuda i sommar”, säger han.
Direkttågen mellan Stockholm och Båstad körs 10 juli-22 augusti. Restiden mellan Stockholm och Båstad blir fem timmar och 15 minuter.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler kan lämna tågen i tid
85 procent av alla evakueringar av resenärer från havererade tåg kunde påbörjas inom den tidsfrist på en-två timmar som gäller sedan 2017. Det visar Trafikverkets redogörelse till regeringen.
Lång väntan på ny bro
Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.
Inställda tåg dyra för MTR
MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.
Strid om banavgifterna
Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.