Annons:
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Norrtåg får nästa år oförändrat bidrag för den upphandlade regionaltågstrafiken trots att kostnaderna ökat kraftigt. En av Norrtågs X62-motorvagnar vid Ytterån tre mil väster om Östersund i augusti 2021.
Norrtåg får 98 miljoner kronor per år av staten genom Trafikverket för att upprätthålla tågtrafiken på linjerna Luleå–Kiruna, Sundsvall–Storlien och Sundsvall–Umeå.
Dessutom får de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län 39 miljoner kronor får att bedriva busstrafik på 15 linjer i Norrland, bland annat på linjerna Kiruna–Riksgränsen, Östersund–Gällivare, Arvidsjaur–Luleå, Lycksele–Skellefteå, Hemavan–Umeå, Östersund–Örnsköldsvik, Sveg–Ljusdal och Mora–Östersund.
Ingen uppräkning på flera år
Men beloppen har inte räknats upp på flera år och det statliga stödet har därmed urholkats.
”Vi har ett gammalt avtal med Trafikverket om tågtrafiken som förra året förlängdes med ytterligare ett år utan uppräkning av beloppet”, säger Joakim Berg, vd i Norrtåg.
”Nu var vi och Trafikverket inställda på ett längre avtal med högre ersättning men efter regeringens besked blir det troligen ett avtal på endast ett år och med oförändrad ersättning.”
”Ersättningen borde höjts med 40 miljoner”
Enligt Joakim Berg borde ersättningen till Norrtåg ha höjts med cirka 40 miljoner kronor för att täcka de ökade kostnaderna för den upphandlade tågtrafiken.
Kostnaderna för busstrafiken har samtidigt ökat.
Dubblad tågtrafik i norr
Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.
Annons:
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
”Nu är det för sent att förändra trafiken under 2025, den nya tågplanen gäller från 15 december”, säger Joakim Berg.
”De fyra regionerna tvingas öka sina bidrag till såväl tåg- som busstrafiken.”
Trafikverket vill ha mer pengar
Trafikverket hade äskat ytterligare 200 miljoner kronor i anslag för upphandlad trafik år 2025 och vill ha 300 miljoner kronor utöver tidigare anslag för 2026.
Men i regeringens budgetproposition finns ingen uppräkning av beloppet för 2025 och därmed tvingas Trafikverket begränsa anslagen för stöd till regional tågtrafik och regional busstrafik till samma belopp som innevarande år.
Norrtåg planerat att utöka trafiken 2027 när man kommer att förfoga över ytterligare fem Regina-tåg.
”Till dess måste vi få ett nytt långsiktigt avtal med Trafikverket med väsentligt ökad ersättning från staten”, säger Joakim Berg.
De ökade kostnaderna för regionaltågstrafiken bland annat i Bergslagen, på Stångådalsbanan och för Norrtåg motverkas under nästa år av sänkta banavgifter för regionaltåg.
Banavgifterna för regionaltåg utanför storstadsområdena sänks med cirka 14 procent. Enligt Trafikverkets beräkningar minskar därmed banavgifternas andel av de totala kostnaderna för trafik med regionaltåg från 10,0 till 7,9 procent.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.