Annons:

Publicerad: 2025-10-09

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
FOTO: Kasper Dudzik

Trafikverket har i flera år försökt upphandla nya lok och vagnar till nattågstrafiken i Sverige men inte lyckats. Trafikverket hoppas kunna skriva ett avtal med en leverantör under våren. Kostnaden beräknas till drygt fem miljarder kronor.

Samtidigt krymper nattågstrafiken. SJ har lagt ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Duved respektive Umeå och regeringen har sagt nej till stöd till nattågstrafik till Trondheim.

SJ kommer dessutom att ställa in nattågstrafiken mellan Stockholm och Berlin 31 augusti nästa år efter knappt fyra år med statligt bidrag till trafiken, ett bidrag som upphör nästa år.

Det är lämpligt att utreda både ägarformerna för både befintliga och nya tåg och hur de ska finansieras”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Nyheter.

”Inte minst av beredskapsskäl ska man inte underskatta nattågens betydelse.  Men mot bakgrund av stora kostnader är det rimligt att se över helheten.”

”Nattågen har länge varit en del av vår transportförsörjning och det här uppdraget ska man inte minst se i ljuset av ett försämrat säkerhetsläge där nattåg kan ha betydelse för transporter.”

”Så jag skulle säga att målet är att skapa en mer robust nattågstrafik som klarar av mer påfrestningar än i dag och är mer långsiktigt hållbar.”

SJ har varnat för att nattågstrafiken i Sverige är hotad eftersom det i är kommersiellt lönsamt att satsa på nya lok och vagnar och att bedriva trafiken året runt.

Snälltåget tror att de går att få lönsamhet i nattågstrafik under vissa förutsättningar, bland annat en satsning på säsongsbunden trafik och bättre begagnade vagnar.

Regeringen ger dock inga besked om vad som ska ske med den nattågstrafik som staten i dag upphandlar.

Regeringsbeslutet på torsdagen är enligt DB ett brett uppdrag till Trafikverket att ”utreda det statliga åtagandet” för nattåg.

Regeringen vill ha svar på hur stor efterfrågan på nattresor är och att det ska tas hänsyn till att nattåg som staten upphandlar inte ska påverka nattåg som drivs av privata företag.

 Regeringen vill också att Trafikverket utreder statens ägande av fordonen.

Regeringen skriver att kapitalkostnaderna ”ökar väsentligt” jämfört med kapitalkostnaderna för de gamla loken och vagnarna i dag.

Turistnäringen i Norrland och STF har kritiserat nedläggningen av nattågstrafiken till och från Göteborg. De namninsamlingar och uppvaktningar som genomförts har varit resultatlösa.

SJ tycker det är välgörande att regeringens låter utreda framtiden för nattågstrafiken i Sverige.

”Vi välkomnar regeringens beslut”, säger Peter Kraméus, presschef på SJ.

”Det behövs en utredning om finansiering och ägande av lok och vagnar för nattågstrafiken och det behövs ett klarläggande om beredskapsaspekten och totalförsvarets behov av persontransporter.”

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten

Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

78 000 namn för nattågen

I dag träffar Linnea Granqvist från Östersund infrastrukturminister Andreas Carlson. Med sig har hon drygt 78 000 namnunderskrifter från svenskar som vill ha kvar nattågen mellan Göteborg och norra Sverige.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Nattåg i farozonen

Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.