Annons:

Publicerad: 2023-07-03

Nordiskt samarbete i fokus på Elmia

I samband med Elmia Nordic Rail kommer dagskonferensen ”Nordisk dag” att äga rum den 11 oktober. En konferens som fokuserar på flera viktiga områden, bland annat utvecklingen av den nordiska järnvägen inom Europa, grön omställning och aktuella transportkorridorer. Ett ämne som Nordiska Rådet kommer att driva framåt under konferensen är återupprättandet av det nordiska transportministerrådet, som avskaffades för några år sedan.

– Vi arbetar med viktiga frågor som påverkar hela järnvägsbranschen, och en central fråga för oss är att återupprätta det nordiska transportministerrådet. Det vill säga ett råd som ska prioritera transportfrågor och främja det nordiska samarbetet, säger Claes Håkansson, seniorrådgivare på Nordiska Rådet och aktiv inom utskottet för tillväxt och utveckling.

Nordiska rådet är det officiella samarbetsorganet mellan parlamenten i de nordiska staterna. Rådet strävar efter att uppnå gemensamma lösningar som främjar nordiskt samförstånd och hjälper till att förverkliga den nordiska visionen.

ANNONS:

Fler notiser

Nyhet

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.