Annons:
Nordiskt samarbete i fokus på Elmia
I samband med Elmia Nordic Rail kommer dagskonferensen ”Nordisk dag” att äga rum den 11 oktober. En konferens som fokuserar på flera viktiga områden, bland annat utvecklingen av den nordiska järnvägen inom Europa, grön omställning och aktuella transportkorridorer. Ett ämne som Nordiska Rådet kommer att driva framåt under konferensen är återupprättandet av det nordiska transportministerrådet, som avskaffades för några år sedan.
– Vi arbetar med viktiga frågor som påverkar hela järnvägsbranschen, och en central fråga för oss är att återupprätta det nordiska transportministerrådet. Det vill säga ett råd som ska prioritera transportfrågor och främja det nordiska samarbetet, säger Claes Håkansson, seniorrådgivare på Nordiska Rådet och aktiv inom utskottet för tillväxt och utveckling.
Nordiska rådet är det officiella samarbetsorganet mellan parlamenten i de nordiska staterna. Rådet strävar efter att uppnå gemensamma lösningar som främjar nordiskt samförstånd och hjälper till att förverkliga den nordiska visionen.
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverket glömde farlig korsning
Banverket beslutade 2008 att en korsning mellan väg och järnväg där maskintrailrar riskerade att köra fast skulle åtgärdas. När Trafikverket bildades 2010 glömdes beslutet bort. I mars förra året ledde det till en svår olycka som skulle kunnat bli betydligt allvarligare.
Järnvägarna i allt sämre skick
De svenska järnvägarna är i allt sämre skick. Underhållet är kraftigt eftersatt och den så kallade underhållsskulden har de senaste fyra åren vuxit med sju miljarder till 43 miljarder kronor.
Norrbotniabanans järnvägsplaner har vunnit laga kraft
Regeringen har beslutat att avslå överklaganden av järnvägsplanerna för Norrbotniabanan. Det innebär att Trafikverket nu har klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggstarter och att lösa in fastigheter som påverkas.
Gruvbolag vill se satsning på Inlandsbanan
Den nordligaste delen av Inlandsbanan bör rustas upp för att klara tunga malmtransporter från gruvan i Kallak till Gällivare. Det föreslår Jokkmokk Iron och Inlandsbanan.