Annons:
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Räknas passagerarnas totala restid går det snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm. FOTO: SJ
En vanlig uppfattning är att flyget är en snabbare reseform än tåget, och det är ofta sant om det enda som mäts är tiden ombord. Men mäts den totala restiden från stadskärna till stadskärna framträder en annan bild:
Under 2024 kunde en tågresa mellan Göteborg och Stockholm i genomsnitt göras på 3 timmar och 5 minuter med SJs X 2000, medan motsvarande resa med flyg tog 3 timmar och 14 minuter.
Det framgår i den rapport som SJ tagit fram i samarbete med KTH som publiceras i dag.
“Tåget vinner tid genom centrala stationslägen med gångavstånd och vittförgrenad anslutande kollektivtrafik. Flygplatserna kräver i genomsnitt längre anslutningsresor och dessutom tillkommer terminaltider”, säger Oskar Fröidh, lektor i järnvägssystem och föreståndare för Järnvägsgruppen på KTH.
För att kunna göra en rättvis jämförelse av restiderna för snabbtåg och flyg har KTH därför tagit hänsyn till den tid som flygresenärer normalt måste lägga på terminaler samt på anslutande resor för att ta sig mellan flygplats och stadskärna.
Fyra linjer jämförs
Tåg och flyg är trafikslag som både kompletterar och konkurrerar med varandra, inte minst vad gäller inrikesresor. Åsikterna om de båda färdsätten är många samtidigt som faktaunderlaget på vissa områden lämnar en del att önska.
I den nya rapporten studeras därför uppfattningar och fakta om de två trafikslagen avseende bland annat restider, priser och antal avgångar för fyra långväga linjer där det finns konkurrens mellan tåg och flyg:
- Göteborg–Stockholm
- Malmö–Stockholm
- Sundsvall–Stockholm
- Umeå–Stockholm
Mer tid tillbaka
Utöver linjen Göteborg–Stockholm sticker Sundsvall–Stockholm ut i jämförelsen av total restid.
“Det skiljer en kvart i total restid från stadskärna till stadskärna mellan inrikesflyget och SJs snabbtåg på linjen Sundsvall–Stockholm”, säger kommunikationsstrategen Peter Kraméus, som skrivit rapporten tillsammans med Gunnar Alexandersson, transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare på SJ.
Rapporten visar bland annat att ju längre sträckorna är desto större blir skillnaderna i total restid. Men även här finns andra tidsaspekter resenärerna kan väga in vid valet av resa.
“Tar man hänsyn till hur restiden kan användas ger tågresan mer tid tillbaka till resenären än vad flyget gör. Upp till 90–95 procent av restiden med SJs tåg kan användas åt till exempel arbete, studier, umgänge eller avkoppling. Eftersom flygresan är uppdelad i fler delmoment ger den inte samma möjligheter”, säger Peter Kraméus.
Läs mer i rapporten: Uppfattningar och fakta om tåg och flyg – En rapport från SJ – SJ
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Stabil trafik för Tåg i Bergslagen
Efter långvarigt strul med tågtrafiken för Tåg i Bergslagen (TiB) har trafiken stabiliserats under vintern. I mars kördes 98,6 procent av alla annonserade tåg.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
Snälltåget kör direkt till Chemnitz
Snälltåget förlänger nattåget Stockholm – Berlin till Europas kulturhuvudstad 2025 – Chemnitz – i Sachsen i Sydöstra Tyskland.
Malin Jutenfäldt gör järnvägen begriplig
Malin Jutenfäldt har med engagemang och kunskap skapat en kurs som gör det möjligt för kollegorna inom SJ Stockholmståg att förstå hur järnvägen egentligen fungerar.
Så blir stationsområdet i Olofström
I tisdags fattade kommunstyrelsen beslut om hur stationsområdet i Olofström ska utformas. Stationsområdet kommer bland annat ha en entré från bron för gående och cyklister.
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.