Annons:
Snart klart Herrljunga-Borås
Om en månad återupptas tågtrafiken på järnvägen mellan Herrljunga och Borås. Men det dröjer 40 veckor innan upprustningen av järnvägen mellan Borås och Varberg är klar. De två projekten kostar 1,6 miljarder kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ballastreningståget jobbar sig sakta men säkert från Varberg mot Borås. 11 november närmar det sig Fritsla. I bakgrunden skymtar kyrkan i Kinna.
Annons:
”Det är full fart och både tidsplan och budget verkar hålla”, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket för upprustningen av järnvägen mellan Herrljunga och Borås.
Tågtrafiken stoppades 20 juli och knappt fem månader senare, 12 december, ska tågen åter rulla på den 43 kilometer långa banan.
”Vi har genomfört spårbytet och ballastreningen och håller på med de sista spårjusteringarna”, säger Håkan Gustafsson. ”Vi har också en del neutraliseringar kvar.”
Neutraliseringarna görs för att eliminera drag- och tryckkrafterna i rälerna vid något slags medeltemperatur för det område där järnvägen ligger och för att minimera tryckkrafter vid höga temperaturer och minimera dragkrafter vid låga temperaturer
Storsatsning på gammal bana
På tisdag, 20 juli, stängs järnvägen mellan Herrljunga och Borås för trafik. Om 20 veckor ska banan ha fått nytt spår och utrustning för fjärrstyrning.
Fjärrstyrningen den stora utmaningen
Den stora utmaningen för Håkan Gustafsson, hans kollegor och entreprenörerna blir att få klart allt som krävs för att trafiken på banan ska kunna fjärrstyras från 12 december.
”Det är en oerhörd massa kabeldragningar, inkopplingar av signaler och ställverk, samt verifieringar av att allt fungerar som det ska”, säger Gustafsson. ”Tidsschemat är pressat och vi kommer att behöva jobba ända in i kaklet för att bli klara i tid.”
Kabeldragning pågår för fult i Fristad och Borgstena medan driftplatsen Ljung är så gott som klar för fjärrstyrning. Den nya perrongen i Ljung är också klar att härbärgera de första tågresenärerna.
12 december återupptas tågtrafiken och det blir samtidigt nypremiär för snabbtåg mellan Stockholm och Borås.
Omledning via Borås även kommande sommar
Nästa sommar kommer en del av tågen mellan Stockholm och Göteborg att ledas om via Herrljunga-Borås-Göteborg när trafiken stoppas i Olskroken för en ny flytt av spåren i samband med byggandet av nya planskilda spårkorsningar. Liknande omledningar genomfördes i somras.
Per Serrander, projektledare för upprustningen av den nästan dubbelt så långa järnvägen mellan Borås och Varberg, behöver inte vara lika stressad som sin kollega norr om Borås.
Viskadalsbanan stängdes för trafik natten till 9 augusti i år men ska inte återöppnas förrän i augusti nästa år.
Pontus Persson på STG mäter kontaktledningens höjd över räler och väg vid en vägkorsning i Frufällan strax norr om Borås. Robin Gustavsson på Powerstruc justerar infästningen av kontaktledningen.
Spår- och kontaktledningsbyte
Då ska spåret vara nytt på den 82 kilometer långa sträckan men hela kontaktledningsanläggningen med stolpar, utliggare, trådar och kablar ska också förnyas.
Spårbyteståget har nått Borås även om spåret på några av driftplatserna ännu inte ersatts med betongsliprar och helsvetsade räler.
”Just nu pågår ballastrening och det är ett arbete som kommer att ta längre tid än beräknat”, säger Per Serrander. ”Det är mycket dåligt material i den gamla banvallen, många stora stenar.”
Viskadalsbanan rustas för en miljard
Med nytt spår och ny kontaktledning går Viskadalsbanan en ny vår tillmötes. Men det blir varken fler mötesstationer, fjärrstyrning, högre hastigheter eller kortare restider.
Makadam ersätter sand och sten
Sand och sten tas ur banunderbyggnaden och ersätts av makadam som ger ett betydligt mer stabilt spår.
Planen var att ballastreningståget skulle klara 1 750 meter om dagen men det gamla undermåliga materialet gör att tåget sällan klarar mer än 1 000 meter om dagen.
”Det är oerhört mycket sand, grus och sten som ska forslas bort, det är inte mycket material som kan återanvändas”, säger Per Serrander. ”Men det kommer inte att bli några problem att få det nya spåret klart i tid, vi visste hur dålig banunderbyggnaden var men entreprenören kanske har underskattat hur lång tid ballastreningen verkligen tar.”
Ballastreningståget från Swietelsky tar upp den gamla ballasten, renar den, återför de användbara massorna och tar hand om allt dåligt material som sand och stenar.
1 600 nya stolpar
Monteringen av nya kontaktledningsstolpar pågår som bäst på flera platser på banan. Det är 1 600 nya galvaniserade stålstolpar i betongfundament som ska monteras.
Enligt Per Serrander håller budget och tidsplan för spår- och kontaktledningsbytet ännu så länge.
”Under våren och sommaren kommer vi att färdigställa den nya kontaktledningsanläggningen, breddningen av banunderbyggnaden och genomföra åtgärder på ett antal broar som behöver renoveras”, säger han.
”Men redan om en månad måste vi vara helt klara med Viskadalsbanans infart till Varberg eftersom de som jobbar med ombyggnaden av bangården i Varberg och den nya dubbelspårstunneln då behöver kunna arbeta ostört med den nya infarten.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Cargonet vill satsa på nya lok
Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.
Vad regeringen bör göra för tågtrafiken
Regeringens infrastrukturproposition som presenteras i dag borde fokusera på järnvägen, den mest energieffektiva formen av fossilfria transporter. Det skriver Karin Svensson-Smith.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.