Annons:

Publicerad: 2023-12-17

Normal tågtrafik från onsdag

SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.

Text: Ulf Nyström  Foto: Tobbe Lundell, SJ

Uppdaterad: 2023-12-18

Foto. Tobbe Lundell SJ:s vd Monica Lingegård assisterade kundvärdarna på Stockholm Central under lördagen och söndagen 16-17 december 2023.
SJ:s vd Monica Lingegård assisterade kundvärdarna på Stockholm Central under lördagen och söndagen.

I torsdags kväll drabbades ett X2000-tåg på väg från Stockholm till Göteborg av hjulskada mellan Stjärnhov och Nyckelsjön på Västra stambanan.

Resenärerna märkte att tågets första vagn, förstaklassvagnen, började skaka kraftigt och såg hur gnistor spreds längs tåget och det började lukta bränt.

”Jag var med på tåget i förstaklassvagnen” berättar en resenär för Järnvägar.nu.

”När det small frågade en av medpassagerarna vad som hände. Min föga försiktiga kommentar var att “nu spårade vi nog ur”. Det som övertygade mig om att jag hade fel var det faktum att vi inte låg i diket. ”

”En mycket obehaglig upplevelse”

”Men det var en mycket obehaglig upplevelse; ingenting av det som kändes i vagnen har jag varit med om förut.”

Mannen och en av medpassagerna i förstaklassvagnen gick iväg för att hitta en ombordare som kunde stoppa tåget.

”Vibrationerna märktes en del i vagn 3 men inte alls i vagn 4.”

När de kom till bistron och informerade ombordarna ringde en av dem föraren och fick denne att stoppa tåget.

”Det är svårt att uppskatta hur lång tid det tog men det tog säkert sex-sju minuter innan tåget stod still efter smällen”, säger passageraren till Järnvägar.nu.

”Hur som helst är det sista gången jag bokar plats nummer 13 på snabbtåget.”

Resenärerna evakuerades till efterföljande X2000-tåg som ankom Göteborg C 03:31 natten till fredagen.

Ingen person skadades vid urspårningen och de materiella skadorna var begränsade. Största tillåtna hastighet för X2000-tåg på den aktuella sträckan är 180 km/h.

När tågsättet undersöktes av tekniker på fredagen fann de att ett hjul slagits sönder under färd och orsakat urspårningen.

I fredags eftermiddag tog SJ de nio X2000-tågen som hade hjulsatser från samma göt som det skadade hjulet ur trafik.

X2000 har ersatts av andra fordon

Det har under veckoslutet lett till att ett antal X2000-tåg ställts in men i de flesta avgångarna har X2000-tågen ersätts av snabbtåget X55, de grå dubbeldäckarna X40 eller tåg med lok och vagnar.

”Resenärerna har kommit fram till sina resmål men några gånger har de blivit upp till två timmar sena”, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ.

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställde på fredagseftermiddagen in ett stort antal avgångar med X 2000 med omedelbar verkan. En tågurspårning på Västra stambanan på torsdagskvällen berodde på att ett hjul trasats sönder.

Annons:

De X2000-tåg som ersatts av Rc6-lok och sittvagnar har i allmänhet klarat sträckan mellan Stockholm och Göteborg på strax över tre och halv timma.

Under veckoslutet har de nio tågsätten med ett eller fler hjulpar från samma batch, stålgöt, som det skadade hjulet undersökts med ultraljud i Euromaints verkstäder i Olskroken i Göteborg och Hagalund i Solna.

Ett hjul med ”mindre avvikelse”

”Samtliga hjul visade sig vara i gott skick men i ett hjul fanns en mindre avvikelse”, säger Martina Nord.

”Det hjulet och de andra hjulet på samma hjulaxel har bytts ut.”

”Avvikelsen var obetydligt och i normala fall hade den inte föranlett något hjulbyte men vi tog som vanligt det säkra före det osäkra och bytte båda hjulen.”

Varje charge kan ge 65–70 hjul. Vanligen monteras hjul ur samma charge på varje hjulaxel.

Även med de mikroskopiska föroreningar som det oftast handlar om i samband med hjulskador kan hjulen rulla 100 000-tals kilometer innan föroreningen leder till en spricka inne i hjulet som så småningom sprider sig mot hjulbanan och senare orsakar att en del av hjulet slits bort.

Livslängden på hjulen i X2000-tågen är normalt cirka 1 000 000 kilometer.

Inställda X2000-avgångar även måndag–tisdag

SJ beslöt på söndagskvällen att ställa in ett antal turer med X2000-tåg även under måndagen och tisdagen.

”Alla tåg har nu kontrollerats men många tågsätt och mycket personal befinner sig på ”fel” plats efter helgens inställelser och fordonsbyten”, säger Martina Nord.

Tågsättet som drabbades av hjulskada på torsdagskvällen skulle dragits till verkstaden i Hagalund under natten till lördagen men det tog längre tid än planerat att få upp de skadade hjulen på en transporttralla.

Tågsättet drogs under natten till måndagen till Järna och kommer att dras till Hagalund under natten till tisdagen. Transport av tågsätt på trallor får inte ske i mer än 20 km/h och sker nattetid för att störa tågtrafiken så lite som möjligt.

Reparationen av tågsättet väntas ta upp till ett par veckor.

SJ hoppas på normal trafik från onsdag

”Vi hoppas och tror at vi kan köra normal tågtrafik från och med onsdag”, säger Martina Nord. ”Men fordonsläget var ansträngt redan innan detta inträffade och det är svårt att redan nu garantera full trafik.”

Trafikverkets entreprenör har under veckoslutet synat spåret mellan Järna, strax sydväst om Södertälje och Nyckelsjön utan att, såvitt känt, hitta några skador på rälerna öster om Stjärnhov.

MTRX har under veckoslutet kört ett antal avgångar med dubbla tågsätt för att kunna bereda plats för resenärer som inte fått plats i SJ:s tåg eller vågat vänta på att tågen skulle gå.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Kräver stopp för SJ:s nattåg

Trafikverket bryter mot reglerna om statsstöd för tågtrafik när det upphandlat tågtrafik som gör det möjligt för SJ att köra nattåg till Tyskland som skadar konkurrenten Snälltåget. Det anser Allrail, alliansen för oberoende tågtrafikföretag.