Annons:
Nu är alla C20 uppgraderade
SL har nu renoverat alla tunnelbanevagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.Renoveringen av de 270 C20-vagnarna påbörjades 2018 och de första ombyggda vagnarna togs i trafik i november 2020.
Modernisering har kostat 1,4 miljarder och renoveringen har utförts av Alstom i Västerås. SL har valt att renovera C20-vagnarna eftersom de är driftsäkra och har en teknisk livslängd på minst 30 år. Detta är ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att upprätthålla en hög kvalitet på tågen.
De nya vagnarna har säten längs tågets långsida, fler ledstänger och nytt tyg på stolarna. Dessutom finns det större utrymmen för barnvagnar och rullstolar samt fler synliga trygghetskameror för ökad trygghet.En annan förbättring är att trafikinformationen är tydligare med nya bildskärmar som visar kommande stationer, ändhållplats, anslutningar och aktuell störningsinformation.

FOTO: SL
ANNONS:
Senaste nyheterna:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.