Annons:
Nu tar järnvägsbranschen nästa steg
Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.
Välkommen till Almedalen och seminariet Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen där den svenska järnvägsbranschen presenterar första delen av Färdplan 2050, nästa steg i Vision 2050.
Färdplan 2050 fokuserar på enkla, effektiva åtgärder och helhetssyn och dialog om transportkorridorer för att skapa ett mer sammanhängande och hållbart transportsystem.
– Vi står nu inför en stor utmaning där myndigheter, statliga bolag, medlemsorganisationer och privata företag måste samarbeta för att vi ska lyckas och det kräver en särskild sorts styrning, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet i Almedalen den 28 juni kommer att innehålla en rad insiktsfulla och inspirerande programpunkter. Bland annat ett panelsamtal med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Luleå, Carina Sammeli (S), Tina Petersson Lind, vd Ikea Älmhult AB, Henrik Dahlin, vd Green Cargo och Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.
– Vi är övertygade om järnvägen har en nyckelroll som ryggrad i ett integrerat och sömlöst transportsystem för ett växande, klimatsmart och mer dynamiskt Sverige. Med utgångspunkt i vår gemensamma vision presenterar vi nu första versionen av Färdplan 2050, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet arrangeras av Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS), Swedtrain och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ), Tågföretagen.
VAR: Samhällsbyggararenan i Almedalen, Donnersgatan 6 i Visby.
NÄR: 28 juni 2024 kl 9–11.
All information om seminariet hittar du på Almedalens webbplats.
Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svenska järnvägsbranschen på Samhällsbyggararenan i Almedalen i år. Bilden är från förra årets seminarium.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
EU-beslut om spårkapacitet i vår
Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
VR:s snabbtåg byter namn till Grodan
Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.
Regeringen prioriterar vägunderhållet
Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.
Vad regeringen bör göra för tågtrafiken
Regeringens infrastrukturproposition som presenteras i dag borde fokusera på järnvägen, den mest energieffektiva formen av fossilfria transporter. Det skriver Karin Svensson-Smith.