Annons:

Publicerad: 2021-04-12

Ny containerpendel från Piteå

Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

CFL containtertåg Göteborg-Hallsberg i snöfall vid Algutsgrården på västra stambanan. Dubbla Rc-lok inhyrda från Nordic Refinance med Rc4 1144 utgör dragkraft.

Annons:

”Det är väldigt roligt att få starta en ny godstågslinje och få över transporter på järnväg”, säger Mikael Nyman, säljare på CFL Cargo.

Premiärtåget lämnade Göteborg vid 10-tiden fredag 9 april och var i Piteå 23 timmar senare. Återtåget inleddes på lördagskvällen och nådde Göteborg Skandiahamnen knappt ett dygn senare.

CFL Cargo använder de första veckorna ett inhyrt Rc4-lok från Nordic Re-Finance men kommer senare i vår att hyra ett Traxx-lok från Railpool eller Alpha Trains.

”Med Traxx-lok som har återmatande elbroms blir miljökalkylen otroligt bra”, säger Mikael Nyman.

Sågade trävaror till Asien

Transporterna från Piteå omfattar till att börja med en enda produkt: sågade trävaror. Brädorna körs från Piteå till Asien. Tidigare har de körts med feeder-fartyg från Piteå till Hamburg och från Hamburg till ett par av de största hamnarna i Asien.

I fortsättningen körs de i stället med tåg från Piteå till Göteborg där de lastas på fartyg som går direkt till de asiatiska hamnarna.

”Klimat- och miljöeffekterna blir betydligt mindre besvärande med tåg genom Sverige och direktbåt till Asien än med feeder-fartyg och omlastning till oceangående fartyg”, säger Mikael Nyman.

Till att börja med körs tomma containrar Göteborg-Piteå men CFL Cargo och speditionsföretaget First Row Shipping & Logistics är övertygade om att det går att hitta betydande godsmängder för returfrakter och för tätare tågavgångar.

Tre lokförare delar på körningen

Tågen mellan Göteborg och Piteå körs av tre lokförare med förarbyten i Avesta Krylbo och Långsele.

CFL Cargo kör sedan tidigare kombitåg mellan Göteborg och Sundsvall för Real Rail, kombitåg mellan Göteborg och Insjön och mellan Göteborg och Karlstad för Vänerexpressen, kombitåg mellan Göteborg och Hallsberg och mellan Göteborg och Jönköping för GDL samt timmer för Specialvirke AB till och från flera orter i Sverige.

CFL Cargo har vuxit rejält de senaste åren. Företaget har drygt 20 anställda samt ett antal timanställda vikarier.  Företaget omsatte 2019 120 miljoner kronor och redovisade ett resultat efter finansnetto på 2,6 Mkr.

Nästan hälften av alla containrar via Göteborg

Förra året hanterades 770 000 containrar (mätt som 20-fotscontainerekvavilenter) i Göteborgs hamn. Det är 48 procent av alla containrar som ankom till eller avgick från Sverige. Marknadsandelen för Göteborgs hamn ökade med en procentenhet jämfört med 2019.

Med CFL Cargos containertåg mellan Piteå och Göteborg blir det nypremiär för direkttåg mellan de två orterna.

För drygt tio år sedan körde TGOJ ett tåg i veckan mellan Piteå och Göteborg. Tåget ankom Piteå på torsdagskvällen och avgick på lördag morgon. Vagnar kopplades av och till i Vännäs. Men den trafiken blev kortvarig.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

45-metersvagnar till Göteborg 2023

Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.

Notis

Mer järnvägsgods i Trelleborg

Godsmängderna som transporterades genom Trelleborgs Hamn minskade med drygt fem procent 2023 jämfört med föregående år. Men andelen gods som transporterats via järnväg har växt starkt.

Nyhet

Klart med nya regionaltåg

SJ tilldelade i oktober förra året den spanska tågtillverkaren CAF en beställning på 25 nya regionaltåg. Men tilldelningen överklagades och först nu har SJ och CAF kunnat skriva avtal om leverans av tågen.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.