Annons:

Publicerad: 2025-09-08

Nya förbigångsspår på Västra stambanan

Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

I början av juli lades växlarna till det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in.  Om en månad görs de sista inkopplingarna och förbigångsspåret kan tas i bruk. Foto mot norr.

Annons:

Västra stambanan trafikeras ett stort antal godståg, X2000, VR Snabbtåg, SJ:s regionaltåg och Västtrafiks regionaltåg väster om Hallsberg och Mälartåg öster om Hallsberg förutom pendeltågen i Stockholmsområdet och Göteborgsområdet samt tågen mellan Stockholm och Malmö öster om Katrineholm.

Enligt Trafikverkets rapport Järnvägens kapacitetsutnyttjande 2024 används 81-100 procent av kapaciteten på sträckorna Göteborg-Falköping och Katrineholm-Flen och 61-80 procent på sträckorna Falköping-Laxå och Flen-Järna.

Hårt trafikerad stambana

Under de två timmarna per dygn med högst belastning är hela Västra stambanan utnyttjad till 81-100 procent.

I väntan på Ostlänken som kommer att minska belastningen på sträckan Katrineholm-Järna och en betydligt längre väntan på en ny järnväg mellan Göteborg och Stockholm som avlastar hela Västra stambanan bygger Trafikverket förbigångsspår där godståg och enstaka långsamma persontåg kan passerat av snabbtåg och regionaltåg.

I december 2015 blev förbigångsspåren i Algutsgården mellan Alingsås och Vårgårda klara och ett år senare togs förbigångsspåren i Stenkullen mellan Göteborg och Alingsås i bruk.

Därefter har förbigångsspår färdigställts i Remmenedal, Herrljunga västra, och strax norr om Falköping C, Falköpings norra.

Nya förbigångsspår på fyra platser

Inom de närmaste åren kompletteras nuvarande förbigångsspår i Floby mellan Herrljunga och Falköping med ett förbigångsspår vid uppspåret och det byggs ett förbigångsspår vid nedspåret i Välevattnet och vardera två förbigångsspår i Högsjö och Katrineholm.

De nya växlarna i Välevattnet lades in i början av juli och förbigångsspåret kopplas in till stambanan om en månad.

”Det mesta är klart”, säger David Herke, projektledare vid Trafikverket.

”Växlar, spår, el, signal och tele. Egentligen är det bara de två stoppbockarna på skyddsspåren och ett antal skyltar som ska upp.”

Samtidigt med anläggningen av det nya förbigångsspåret i Välevattnet har en ny optokabel grävts ner mellan Laxå och Gårdsjö.

Plats för 750 meter långa godståg

Förbigångsspåret i Välevattnet ska rymma 750 meter långa godståg och växlarna med ger 80 km/h in till och ut från förbigångsspåret.

”Det är faktiskt 100-växlar inlagda men av någon anledning begränsas hastigheten till 80”, säger David Herke.

TMX 1042 från Svensk Tågkraft användes för att transportera de nya växlarna till Välevattnet. Foto mot söder 3 juli 2025.

Välevattnet ligger vid högsta punkten på sträckan Laxå och Finnerödja är därmed optimal för godståg som ska bromsa, stanna och sedan accelerera ut på stambanan.

Än så länge finns ingen driftplats med förbigångsspår vid nedspåret mellan Laxå östra och Slätte, en sträcka på 38 kilometer.

Snart byggstart öster om Katrineholm

I dagarna är det uppstartsmöte för de entreprenörer som ska utföra markarbetena för de nya förbigångsspåren strax öster om Katrineholm.

”Markentreprenaderna kommer att pågå året ut”, säger Fredrik Leskinen, projektledare vid Trafikverket.

”Järnvägsentreprenaden ligger ute för räkning och avslutas i november. Entreprenaden beräknas pågå 2026-2027.”

De två förbigångsspåren i Katrineholm byggs för 750 meter långa godståg. Spåren byggs något förskjutna eftersom det inte finns plats för fyra spår i bredd under en befintlig vägbro.

Få möjligheter till omkörningar

Mellan Katrineholm och Järna finns förbigångsspår på uppspårssidan i Katrineholm och Stjärnhov men inget av dessa är tillräckligt långa för att rymma 750 meter långa godståg.

På nedspåret finns förbigångsspår i Skebokvarn, Sparreholm, Kolke och Gnesta. Endast förbigångsspåren i Skebokvarn och Kolke rymmer 750 meter långa godståg.

Ungefär samtidigt som förbigångsspåren i Katrineholm kan tas i bruk inleds byggandet av två förbigångsspår strax väster om Högsjö mitt emellan Katrineholm och Hallsberg.

Inget förbigångsspår mellan Hallsberg och Katrineholm

I dag finns inget förbigångsspår på uppspåret mellan Hallsberg och Katrineholm och förbigångsspåret vid nedspåret i Vingåker används regelbundet av regionaltågen från Stockholm till Hallsberg.

Förbigångsspåren vid Högsjö västra innebär därför ökad framkomlighet för godstrafiken i båda riktningarna.

Dessutom anläggs Högsjö västra på en platå med utförslöpor åt båda hållen vilket är fördelaktigt för godståg som ska förbigås av snabbare tåg.

Även Högsjö västra byggs för 750 meter långa godståg med växlar för 80 km/h till och från förbigångsspåren.

Förbigångsspår i kurva

”Förbigångsspåren blir faktiskt lite längre eftersom större delen av den nya driftplatsen kommer att ligga i en kurva och vi vill placera växlarna i rakspår på ömse sidor om kurvan”, säger Fredrik Leskinen.

Byggandet av förbigångsspåren Högsjö västra inleds 2027 och de ska vara klara att tas i bruk i slutet av 2029.

Kostnaderna för förbigångsspåren i Katrineholm och Högsjö är ännu inte fastställda.

”Eftersom upphandlingarna pågår och när det gäller Högsjö ligger några år framåt i tiden vill vi inte uttala oss om kostnader för dessa projekt”, säger Fredrik Leskinen.

Kostnaden för förbigångsspåret i Välevattnet blir närmare 100 miljoner kronor varav entreprenadkontraktet var värt cirka 80 Mkr.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Återhämtning för Hector Rail

2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.

Nyhet

Nytt försök upphandla nattåg

Trafikverket gör ett nytt försök att upphandla nya lok och vagnar för nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Trots kritiken mot vagnar med kontinental profil värderas smala vagnar högre än breda vagnar.