Annons:

Publicerad: 2022-09-05

Nya rekord på museibanorna

Rekordsommar. Bästa sommaren någonsin. Nytt rekord. En väldigt bra sommar med snudd på rekord. Ett verkligt återtåg. Fem omdömen om resandet på landets museibanor sommaren 2022.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Lars-Erik Gustavsson

VGJ 24 drar ångtåget från Gräfsnäs mot Anten 20 augusti 2022.

”Vi har haft fullsatta tåg nästan varje trafikdag”, säger Lars-Erik Gustavsson, vice ordförande i Ohs Bruks Järnvägs Museiförening, som bedriver trafik på den synnerligen smalspåriga Ohsabanan mellan Bor och Ohs i västra Småland.

Under sommaren har 4 000 personer åkt med tågen på 600 mm-banan och det lär bli ytterligare 1 500 i Tomtetågen första och andra advent.

Rekordsommaren har bjudit på tre dubbelturer per trafikdag, en hela sträckan den 14,5 kilometer långa sträckan Ohs-Bor och två mellan Ohs och Gimarp, 9,8 km.

”Vi räknar med intäkter på drygt 800 000 kronor i år”, säger Lars-Erik Gustavsson.

”Glasståg, beställningståg och sommartrafiken har givit 640 000 kronor i biljettintäkter och Tomtetågen ger ungefär 200 000 kronor.

Biljettintäkterna är rekordstora och ett välkommet bidrag till verksamheten, det ger visst utrymme för investeringar, bland annat i ett nytt väderskydd i Gimarp.

Ohsabanan är en av de mindre museibanorna i landet.

Nytt rekord för Lennakatten

Museijärnvägen Stockholm–Roslagens Järnvägar är en av Sveriges största med över 2 000 medlemmar och bedriver trafik på Upsala-Lenna Jernväg, ursprungligen öppnad för trafik 1876 och sedan länge begåvad med smeknamnet Lennakatten.

VGJ 24 backas in på vändskivan i Gräfsnäs för att vändas 180 grader och bli redo för returresan till Anten 20 augusti 2022.

Annons:

Preliminära beräkningar visar på närmare 42 000 resenärer i år. Det är i så fall rekord, goda år har vi tidigare kunnat räkna i 35 000 – 40 000 resenärer. Jämfört med 2019 har vi nog en ökning med 20–25 procent.

 

Johan Vinberg, ordförande i SRJmf

”Det har varit en alldeles utmärkt sommar men väldigt många resenärer och få störningar”, säger Johan Vinberg, ordförande i SRJmf.

”Preliminära beräkningar visar på närmare 42 000 resenärer i år. Det är i så fall rekord, goda år har vi tidigare kunnat räkna i 35 000 – 40 000 resenärer. Jämfört med 2019 har vi nog en ökning med 20-25 procent.”

Johan Vinberg tror att ökad marknadsföring av museitrafiken i sociala medier ligger bakom det ökande resandet.
Två miljoner i biljettintäkter

42 000 resenärer betyder två miljoner kronor i biljettintäkter för museiföreningen som omsätter fyra Mkr per år.

”Ekonomin är egentligen inget problem, det är bristen på humana resurser som är mest bekymmersam. VI behöver fler som engagerar sig i föreningen och kan hjälpa till med trafiken och underhållet av fordonen och banan.

ULJ kan förlora det goda stationsläget i Uppsala om planerna på att bredda Trafikverkets spårområde.

”Det är naturligtvis ett orosmoln men det ligger ganska långt fram i tiden”, säger Johan Vinberg.

Rekordsommar i Skara

Även Skara-Lundsbrunns Järnvägar (SkLJ) har upplevt en rekordsommar.

”Vi har utökat samarbetet med Skara kommun med ett nytt samverkansavtal som gör att vi når fler med information om vår förening och vår trafik”, säger Tomas Roth, ordförande i SkLJ.

”Beställningstrafiken är åter på en hög nivå och nästa år ska vi köra teatertåg.”

Bristen på ideella insatser har hämmat även SkLJ ett antal år.

”Men vi har glädjande nog fått ett tiotal nya aktiva medlemmar i år och har tre nya lokeldare som snart är klara för tjänstgöring i våra ånglok.”

Glasståg, beställningståg, sommartrafiken och tomtetågen ger biljettintäkter på drygt 800 000 kronor för Ohs Bruks Järnvägs Museiförening. Många vill se rundgången i Gimarp och nu byggs ett nytt väderskydd på stationen.

Ånglok på lån från Vadstena

SkLJ har i år använt S2p 3037 i ångtågen medan VGJ 4 får viss omvårdnad. Loket är ett lån från Wadstena Fogelsta Järnväg och har tidigare varit utlånat till Tjustbygdens Järnvägsförening.

YBo5p 914 har som vanligt använts i rälsbusstrafiken. 914 spårade dock ur i en solkurva 19 juli.

”Rälen hade hettas upp till 66 grader i solgasset och det blev en lite solkurva som fick motorvagnen att spårade ut. Men som tur var blev det varken personskador eller materiella skador.”

”Kort sagt blev det en kanonsommar.”

Bra sommar utan rekord för AGJ

Sju mil i sydvästlig riktning finns ännu en sträcka bevarad av gamla Västergötland-Göteborgs Järnvägar och där bedriver Museiföreningen Anten–Gräfsnäs Järnväg museitågstrafik.

”Det har varit en väldigt bra sommar och vissa dagar har vi inte kunnat bereda plats för alla som velat åka med oss från Anten”, säger Lars Johansson, ordförande i AGJ. ”Vi fick uppmana folk att ta bilen upp till Gräfsnäs och göra en tur och retur-resa därifrån i tåg som inte var lika fulla. ”

”Vi har ju begränsningar i tåglängden eftersom vi måste kunna göra rundgång med loken i Gräfsnäs.”

Alexander Lagerberg är rälsbussförare och styrelseledamot i museiföreningen. Han håller på att sammanställa statistiken från den gångna sommarsäsongen.

Under sommaren har 4 000 personer åkt med tågen på Ohsabanan och det lär bli ytterligare 1 500 i Tomtetågen första och andra advent. Stämningen på tågen var på topp även när vädret inte var det.

Sommaren 2022 har verkligen varit ett återtåg. Vi har haft fint väder, vi har klarat oss undan störningar i trafiken och vi har kunnat räkna in över 5 000 personer i tågen.

 

Bengt Carlsson, ordförande i Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ)

”Det har varit 19 000 resor i sommar och det blir väl ytterligare några tusen med Motordagen och Tomtetågen”, säger han.

”Det är inte rekord men nära på. Vi har kunnat räkna in 1,2 miljoner kronor i biljettintäkter och det är väldigt bra.”

”Pengarna behövs verkligen nu när kol och el blir väldigt mycket dyrare och vi fortsätter att göra stora satsning ar på spårunderhållet.”

Återtåg i Jädraås

Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ) har 500 medlemmar och bedriver trafik på den sex kilometer långa sträckan Jädraås-Svartbäcken Nedre, en del av Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg (DONJ) som gick mellan Linghed i Dalarna och Norrsundet vid gästrikekusten.

”Sommaren 2022 har verkligen varit ett återtåg”, säger föreningens ordförande Bengt Carlsson.

”Vi har haft fint väder, vi har klarat oss undan störningar i trafiken och vi har kunnat räkna in över 5 000 personer i tågen.”

”Det är särskilt gruppresorna som ökat men vi har också haft väldigt mycket folk på söndagarna, flera gånger kring 600 resenärer.”

Även om antalet resenärer varit betydligt större än under pandemiåren 2020 och 2021 är JTJ en bra bit från rekordåren på 1980-talet.

”Då hade vi massor av skolklasser i maj och juni men tyvärr görs ju inte skolutflykter på samma sätt nuförtiden”, säger Bengt Carlsson

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Green Cargo vänder till vinst

För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor

Notis

Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023

Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.

Nyhet

Corona bromsar utbildningar

Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.

Nyhet

Kritik mot SJ:s krav

SJ vill köra nattågen och Intercity-tågen som nu går till Duved ända till Trondheim. Men SJ vill ha ersättning av Trafikverket och Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året. Snälltåget som kör till Storlien sommar och vinter är kritiskt.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.