Annons:
Nya X 2000 i trafik i höst
De första ombyggda X2000-tågen sätts i trafik mellan Stockholm och Göteborg tidigt i höst. Bistron krymps men får helt ny inredning med varmluftsugn; pizzan gör sitt intåg på snabbtåget.
Text: Ulf Nyström Foto: SJ, Kasper Dudzik
Så här kommer den nya bistron i de ombyggda X2000-tågen att se ut. Nytt och fräscht men ont om sittplatser.
Annons:
”Snart är det äntligen dags för premiärvisning”, säger Ewa Nordling, ansvarig för mat och dryck på SJ:s tåg. ”Vi har jobbat med den nya bistron så himla länge.”
2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och mängder av tekniska problem ha medfört att trafikstarten skjutits upp flera gånger.
Coronapandemin och reserestriktionerna har dessutom medfört att SJ valt att senarelägga introduktionen av de nya tågen ett antal månader.
Premiär tidigt i höst
Men i augusti eller september smäller champagnekorkarna och nya X2000 sätts i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Inredningen i såväl sittvagnar som bistro och drivenhet har rivits ut i de ombyggda tågen. Det blir nya stolar, nya innerväggar, nya innerdörrar och ny belysning. Interiören har vunnit pris i den internationella designtävlingen Red Dot redan innan tågen satts i trafik.
De nya stolarna ska ge bättre komfort och mer utrymme för benen trots att varje tågsätt får fler sittplatser, 360 i stället för dagens 310-330 beroende på andelen förstaklassvagnar.
Samtliga tågsätt får endast en förstaklassvagn. I dag har ungefär hälften av tågsätten, de som normalt rullar mellan Stockholm och Göteborg, två förstaklassvagnar.
Så här ser dagens bistro i X2000 ut. I alla fall nästan. En mock-up fanns hos Euromaint I Malmö i juni 2004.
En inbjudande och trevlig bistro är viktig för hela reseupplevelsen. Vi vet från våra kundundersökningar att resenärer som besökt bistron är nöjdare med sin resa än de som inte gjort det.
Ewa Nordling, ansvarig för mat och dryck på SJ:s tåg
Bra timing för mindre 1:a klass
Med tanke på det minskade affärsresandet under och efter coronapandemin kanske det visar sig att SJ haft en osannolikt bra timing med krympningen av första klass.
Troligen är det förändringarna i bistron som kommer att märkas mest ombord i tåget.
”En inbjudande och trevlig bistro är viktig för hela reseupplevelsen”, säger Ewa Nordling. ”Vi vet från våra kundundersökningar att resenärer som besökt bistron är nöjdare med sin resa än de som inte gjort det.”
All inredning är ny, det är bara vagnskorgen som sparats. Ljusa färger och naturmaterial dominerar som i övriga tåget.
Kaféplatserna försvinner och ersätts av ståbord. På den frigjorda ytan blir det 16 nya sittplatser i fyra grupper med motsittning.
”Platserna ska fungera som vanliga sittplatser när samtliga ombyggda X 2000-tåg är i trafik men de kan ju användas som matplatser till att börja med och när de inte är bokade”; säger Ewa Nordling.
Bröd och pizza i varmluftsugn
Köket får nya ugnar som gör det möjligt att baka bröd och grädda pizzor i tåget.
”Vi fortsätter naturligtvis med vår matfilosofi med närproducerade varor och säsongsbetonade produkter”, säger Ewa Nordling.
En ny kassa installeras som ska göra betalningarna snabbare och kunderna ska kunna betala med Swish.
SJ har för närvarande ett minimalt utbud i bistron på grund av de minskade resandet under coronapandemin.
”Men vi ser att resandet ökar och vi kommer att utöka antalet varor om några veckor“, säger Ewa Nordling. ”När reserestriktionernas tas bort eller mildras kommer vi att ha mer att erbjuda och förhoppningsvis har vi fullt sortiment från september eller oktober.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
Sprängningarna för Västlänken har börjat
På torsdagsmorgonen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken. Sprängningen skedde under Otterhällan. Om ett halvår börjar sprängningarna under Landala.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Rekordfå tåg försenade förra året
Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.