fbpx

Nypremiär för nattåg till Tyskland

27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 02 juli 2021

FOTO: LINUS HALL
Första nattåget från Stockholm till Berling via Köpenhamn och Hamburg ska strax avgå från Padborg efter byte från Hector Rails Traxx-lok till ett 114-lok från Wedler Franz Logistik (WFL).

”Det mesta har fungerat riktigt bra och intresset har varit väldigt stort, särskilt i Danmark”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.

På söndagseftermiddagen rullade det första nattåget från Stockholm med destination med Berlin och några timmar senare rullade det första tåget från Berlin mot Stockholm.

Liggvagnarna mellan Stockholm och Berlin åker snålskjuts med Snälltågets ordinarie tåg mellan Stockholm och Malmö och går sedan i ett särskilt tåg mellan Malmö och Berlin via Köpenhamn och Hamburg.

Hector Rail svarar för tågdragningen mellan Malmö och Padborg vid dansk-tyska gränsen medan Transdev Regio Ost svarar för tågdragningen mellan Padborg och Berlin med lok från Wedler Franz Logistik (WFL).

FOTO: LINUS HALL
Det första nattåget från Tyskland till Sverige via Danmark på 27 år passerar över Rendsburger Hochbrücke natten till 28 juni.

 

Nattåg via tågfärja

SJ och därefter Snälltåget, som är ett dotterdotterbolag till Transdev, har tidigare kört nattåg mellan Malmö och Berlin sommartid men då via tågfärja mellan Trelleborg och Sassnitz.

När det blev problem med färjeöverfarterna beslöt Snälltåget att satsa på omvägen via Köpenhamn och Hamburg.

Efter två uppskjutna premiärer på grund av coronapandemin och reserestriktionerna är alltså nattågstrafiken via Köpenhamn nu igång.

Snälltåget satsar hårt på Berlin 2022 – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Första natten kördes tåget med fem liggvagnar, de två följande nätterna med tre liggvagnar och nu ska tågen rulla med fyra liggvagnar. Minst en sittvagn medföljer alltid tåget. På fredagen uppstod dock ett fel på en liggvagn innan avgång från Stockholm och tåget mot Berlin fick köras med endast tre liggvagnar. Alla kunde dock beredas plats i de tre vagnarna utan att 50-procentsregeln överskreds.

FOTO: LINUS HALL
Intresset för den nya nattågsförbindelsen mellan Stockholm och Berlin har varit mycket stort och biljettförsäljningen pekar på många resenärer under andra halvan av sommaren-

 

”Vi räknar med att gå upp till fem liggvagnar om en vecka eller två”, säger Marco Andersson. ”Vi märker att intresset för resor under senare delen av juli, i augusti och i september är väldigt stort.”

”Det beror troligen på att även yngre personer hoppas vara vaccinerade senare i sommar och att de då kan resa utan de restriktioner som gäller i dag.”

Störst massmedia-intresse i Danmark

Även om det massmediala intresset för det nya nattåget varit störst i Danmark och stort i Tyskland har antalet resenärer varit störst mellan ändpunkterna, det vill säga mellan Stockholm och Berlin.

”Lite överraskande men väldigt positivt”, säger Marco Andersson.

Men han betonar att resandet är mindre än Snälltåget ursprungligen räknade med.

”Men den beräkningen gjordes innan någon kunde ana hur långvarig pandemin och restriktionerna skulle bli”, säger Marco Andersson. ”Med tanke på pandemin ser det ändå ganska ljust ut just nu.”

De första nätterna har den svenska gränspolisens kontroller i Svågertorp varit mest tidsödande och den danska polisens kontroller i Padborg vid 02-tiden på natten varit mest irriterande.

”Vi kollar ju alla pass och skickar passagerarlistor till polismyndigheterna”, säger tågmästaren Linus Hall som redan jobbat i tågen mellan Malmö och Berlin fem nätter. ”Det räcker för den tyska gränspolisen och det borde räcka för den danska och den svenska. I annat fall kan polisen göra stickprovskontroller.”

FOTO: LINUS HALL
Nattåget från Berlin mot Stockholm under uppehållet på Hamburg Hbf.

 

Kassa kassasystem

Men i övrigt tycker Linus Hall nattågstrafiken fungerat utmärkt.

”inga tekniska problem förutom med en liggvagn på torsdagen och inga förseningar”, säger han.  Nu på fredagskvällen har vi fullt, det vill säga halvfullt i sittvagnen från Berlin, och bra beläggning i liggvagnarna,”

Ett inte helt oväntat problem har varit betalningen i den så kallade Lönnkrogen, försäljningen av kaffe, vatten, vin, öl och godis i tågpersonalens kupé i nattågen.

”Vi fick kassasystemet knappt en vecka innan premiärturen. Vi befarade strul och vi fick strul”, säger Andersson. ”Vi har ju tre olika momssatser att ta hänsyn till och det verkar vara ett svårbemästrat problem. Nu klarar vi ruljangsen med handskrivna kvitton.”

Nattågen till Berlin körs alla dagar till och med 5 september och därefter onsdag -söndag till och med 3 oktober samt onsdag, fredag, lördag och söndag till och med 6 november.

FOTO: MATIAS LOHMANN-QUIÑONES
Första nattåget från Sverige till Tyskland via Danmark på 27 år avgår från Malmö C på kvällen 27 juni. Dragkraft är Hector Rails Traxxlok 241.007.

 

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?