Annons:
Connecting Stockholm har tilldelats trafikavtalet för Stockholms tunnelbana
Matt Kinane, vd Connecting Stockholm.
Connecting Stockholm har fått förtroendet att driva Stockholms tunnelbana från den 2 maj 2025, under en period på 11 år. Connecting Stockholm är en verksamhet skräddarsydd för Stockholms tunnelbana, vilken hämtar expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore.
Trafiknämnden i Region Stockholm har den 23 januari 2024 tilldelat Connecting Stockholm kontraktet för Stockholms tunnelbana. Avtalet spänner över en historisk period på 11 år då Stockholms tunnelbana växer med nya stationer och linjesträckningar.
“Vi är glada och stolta över det uppdrag och förtroende som Trafikförvaltningen nu gett oss. Connecting Stockholms fokus är en säker tunnelbana i världsklass med trygga och hållbara resor med hög punktlighet och service. Vi vill vara en aktiv partner till Trafikförvaltningen och en del av alla stockholmares vardag”, säger Matt Kinane, vd Connecting Stockholm.
Connecting Stockholm är ett svenskt företag med stark lokal förankring och know-how bildat genom ett samarbete mellan brittiska Go-Ahead Group och ComfortDelGro från Singapore, där lokal expertis kombineras med gedigen erfarenhet och resurser. Allt för att långsiktigt bibehålla och vidareutveckla och hög kvalitet i Stockholms tunnelbana.
“Vi ser verkligen fram emot att starta och utveckla vår verksamhet här i Stockholm och framför allt få träffa alla hängivna och kompetenta medarbetare som idag arbetar i tunnelbanan och välkomna dem till Connecting Stockholm inom en snar framtid”, avslutar Matt Kinane, vd Connecting Stockholm.
Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med den 2 februari 2024.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SJ kör nattåg Göteborg – Umeå
Annons:SJ kör nattåg från Göteborg och UmeåTrafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.Text: Ulf...
“MTR har organiserat sig fel”
Anledningen till att tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle fungera så dåligt är inte personalbrist utan att trafiken är organiserad på fel sätt. Problemet är att MTR valt en centraliserad administration och trafikledning för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik.
Coronakris för länstrafikbolagen
Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt. Förlusterna kan uppgå till en miljard kronor varje månad. När krisen är över kan det bli omöjligt att återgå till normal trafik.
SJ går som tåget
Ett havererat X2000-tåg, massiva förseningar och många inställda tåg drog ner resultatet för SJ under fjärde kvartalet förra året. Men helåret gav en halv miljard i vinst.



