Annons:
Nytt lagförslag hotar tågresor till Köpenhamn
Det finns stor risk för att SJ måste ställa in trafiken på sträckan Köpenhamn–Malmö med alla snabbtåg om ett nytt lagförslag om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige går igenom och börjar tillämpas.
Regeringen har bedömt att i ett läge där det föreligger en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i Sverige, kan det krävas särskilda åtgärder i form av kontroller av identitetshandlingar i samband med gränspassage.
“Det har vi på SJ full förståelse för, och vi är naturligtvis beredda att bistå och underlätta för de myndigheter som rimligen ska genomföra dessa kontroller ombord på våra tåg. Men förslaget bygger på att det är vår ombordpersonal som ska genomföra kontrollerna – det vill säga ren myndighetsutövning. Det är helt orimligt att vi ska behöva ta ett sådant ansvar utan att ha den utbildning och träning som krävs för uppgiften”, säger SJs vd Monica Lingegård.
Förslaget är konstruerat som ett förbud, kopplat till höga vitesbelopp, mot att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige. Det betyder att transportören, i det här fallet SJ, inte bara skulle vara ansvarig för själva kontrollen av handlingar, utan också för att de handlingarna inte kommer bort eller förstörs efter kontrollen. En orimlighet som SJ lyfter fram i ett remissvar.
“Tyvärr måste vi konstatera att risken är väldigt stor för att vi tvingas upphöra med vår snabbtågstrafik mellan Köpenhamn och Malmö om denna lag blir verklighet och börjar tillämpas. Det kan också komma att gälla SJs trafik till och från Oslo”, säger Monica Lingegård.

FOTO: Pressbild SJ
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Ny dokumentär om Loshultsbranden
Den 12 juli 1921 startade ånglok nr. 17 den skogsbrand som gått till historien som Loshultsbranden. Ånglok nr. 17 finns i dag på Järnvägsmuseet i Kristianstad.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
En levande järnväg – 40 år efter nedläggning
Den 19 augusti 1984 var sista dagen som SJ trafikerade den smalspåriga järnvägen Västervik–Hultsfred–Växjö. Banan lades ner trots stora protester, men järnvägen mellan Västervik och Hultsfred kom att överleva.
Nyckelfärdigt spårvägsbygge effektivare
Billigare och 15 procent snabbare byggnation – och lägre livscykelkostnader. Ett kontrakt på 30 år har gett Reims en effektiv spårväg.