Annons:

Publicerad: 2022-06-21

Risk för inställda tåg

Tågtrafikföretagen har ont om lokförare och ombordpersonal och kan tvingas ställa in tåg med kort varsel. Under pandemin utbildades färre förare. Resandet kan nå nya rekordnivåer i sommar.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Lokförarna hälsar på varandra när Mälartågs ER1 möts i Katrineholm i juli 2021.

Annons:

”Vi hoppas att vi inte tvingas ställa in några tåg på grund av personalbrist men läget är ansträngt”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

”Om det saknas personal försöker vi i första hand ställa in enstaka tåg och kör nästa avgång med dubbla tågsätt så att alla våra kunder kommer fram till sina resmål men kanske med någon timmas senare ankomst.”

”De resenärer som har en tid att passa bör kanske boka en tidigare avgång för att vara helt säkra på att komma fram i tid.”

4 500 kronor extra

SJ erbjuder 4 500 kronor extra till lokförare som kör en extratur och betalar en extra månadslön för att förare ska flytta sina semestrar.

”Vi har i dagsläget full bemanning under midsommarhelgen och jobbar nu med att bemanna alla tåg under veckosluten i juli” säger Tobbe Lundell. ”Väldigt många ställer upp och flyttar semestrar eller tar en eller flera extrapass.”

Bemanningsproblemen gäller i första hand lokförare men i viss mån tågvärdar och annan ombordpersonal. Personalbristen är akut över hela landet men störst i Stockholm.

Enligt SJ har tågresandet ökat mer och snabbare ön vad man vågade hoppades när coronapandemin började ebba ut i vintras.

”Resandet i sommar kommer sannolikt att överträffa resandet sommaren 2019 som var en rekordsommar”, säger Tobbe Lundell.

Svårt även för Snälltåget

Även Snälltåget som kör nattåg mellan Stockholm och Berlin via Malmö, IC-tåg mellan Stockholm och Malmö samt nattåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm 22 juni-2 oktober har svårt att klara full tågtrafik i sommar.

”Bågen är spänd till det yttersta”, säger Mikael Sundin, trafikchef på Snälltåget. ”Som det ser ut nu kommer vi att klara trafiken hela sommaren men får vi fler sjukskrivningar än en normal sommar blir det riktigt besvärligt.”

Enligt Mikael Sundin är en viktig förklaring till lokförarbristen att många tågföretag inte hunnit rekrytera nya förare när trafiken ökat och att många nyutexaminerade förare saknat tillräcklig praktik och erforderligt antal timmar i aktuell loktyp.

”Pandemin gjorde att flera företag inte tog mot praktikanter och många av de som fick praktik fick inte tillräckligt mycket körträning”, säger han.

”Följden blir att nyanställda förare måste ha handledare med sig under den första tiden och det göär ju inte bemanningen av tågen i sommar enklare.”

SJ X2000 utanför Flen i september 2009.

Vy Tåg tar hjälp av bemanningsföretag

Vy Tåg har haft problem med tillgången på lokförare sedan företaget tog över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

”Men vi börjar äntligen få så många förare att vi inte behöver anlita bemanningsföretag i någon betydande utsträckning”, säger Stefan Linder, affärschef för nattågen på Vy Tåg.

”Vi får dock hjälp av Protrain även i sommar. Fungerar trafiken någorlunda enligt våra planer kommer vi inte att behöva ställa in några tåg på grund av personalbrist. Däremot har vi haft svårt att rekrytera tillräckligt många servicevärdar till våra restaurangvagnarmen vi hoppas att vi lyckats skriva avtal med ett antal vikarier så situationen löser sig.”

På många håll i landet kan bristen på lokförare ställa till problem även i den upphandlade tågtrafiken.

Minskad trafik i Mälardalen

MTR Mälartåg har i samförstånd med Mälardalstrafik beslutat dra in 20 procent av trafiken redan från 13 juni i stället för från och med veckan eftermidsommar,

Efter midsommarhelgen dras ytterligare tio procent av tågen in.

”Hela branschen har problem med bristen på lokförare”, säger Stefan Bojander, chef för Trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik. ”Vi har en utmanande situation och hoppas att vi med hjälp av neddragningarna i trafiken kan undvika akuta inställelser av tåg”.

Enligt Bojander har det blivit svårare att få förare att sälja sin semester.

”Branschen behöver hjälpas åt att hitta lösningar”, säger han.

Enligt minst en av de fackliga organisationerna berör personalbristen på att många slutat jobba som tågvärdar och lokförare inte bara på grund av pandemins arbetsbrist utan, på grund av allt sämre arbetsvillkor.

”De har haft det tufft länge men det har eskalerat. Arbetsgivarna kräver en slags flexibilitet som är oerhört svår att få ihop med ett familjeliv”, säger Gabriella Lavecchia, förbundsordförande i Seko, till Sveriges Television.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Reportage

36 år med Krösatågen

2 juni 1985, för 36 år sedan, inleddes trafiken med Krösatågen i Småland. Jönköpings Länstrafik (JLT) tog det djärva beslutet att satsa på järnvägarna i en tid när bussarna skulle ersätta tågen.

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Notis

Nytt bolag tilldelas trafikavtalet för Stockholms tunnelbana

Connecting Stockholm har fått förtroendet att driva Stockholms tunnelbana från den 2 maj 2025, under en period på 11 år. Connecting Stockholm är en verksamhet skräddarsydd för Stockholms tunnelbana, vilken hämtar expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore.

Nyhet

Försenade tåg till Inlandståg

De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan