Annons:
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.

FOTO: Transportstyrelsen
Transportstyrelsens årliga säkerhetsrapport redogör för nivån och utvecklingen av säkerheten på svensk järnväg. Under 2023 har antalet allvarliga olyckor ökat och fler har mist livet jämfört med året innan.
2022 avled 8 personer i olyckor och 8 skadades allvarligt,
2023 avled 15 och 14 skadades allvarligt.
Den vanligaste dödsorsaken på järnvägen är självmord. Under året ökade antalet självmord på järnvägen från 60 personer 2022 till 78 personer 2023.
Enligt Sveriges nationella mål ska antalet omkomna i spårtrafiken halveras från 2020 till 2030. Nuvarande läge är inte i linje med den utvecklingen som krävs för att nå målet.
Hög säkerhetsnivå jämfört med Europa
Jämfört med flertalet andra europeiska länder så ligger dock Sverige fortsatt på en hög säkerhetsnivå.
Under 2023 uppnådde Sverige alla säkerhetsmål som EU-kommissionen ställt på svensk järnväg, förutom inom två områden, passagerare och anställda.
Kraven uppfylldes inte då fem passagerare skadade allvarligt, merparten vid fall i vagn eller vid på- och avstigning.
Två anställda avled under 2023, en inom växling och en vid arbete i spår.
Olycksdrabbat på jobbet under året
2023 är det år då flest anställda varit inblandade i olyckor och störst antal allvarliga olyckor inträffat sedan 2016.
Växlingsolyckorna utgör en stor andel, där vissa arbetsmoment är särskilt riskabla, till exempel att färdas utanpå fordon.
Det har också rapporteras in ett relativt stort antal olyckor och tillbud med anställda som jobbar i spårmiljö.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.