Annons:
Nytt stationsområde i Helsingborg
Helsingborgs stad och Trafikverket ska bygga ett nytt stationsområde runt den södra entrén till Helsingborg C.
Tågspåren som ligger ovan mark ska börja användas för resenärer och i samband med det utvecklar staden området runt omkring till ett nytt stationstorg med en tydlig koppling till Helsingborg C.
Satsningen görs bland annat för att utöka tågkapaciteten söderut.
Byggstart är planerad till den 29 maj och går det som planerat blir allt klart i slutet av 2023.
– Den nya stationsdelen är en mycket viktig pusselbit för att hantera den ökande tågtrafiken i hela södra Sverige som fyrspåret Malmö-Lund möjliggör. Den nya plattformen är tillsammans med Ängelholm–Maria och Maria–Helsingborg C viktiga insatser i nordvästra Skåne där vi tillsammans med Helsingborgs stad skapar ännu bättre pendlingsmöjligheter och bidrar till en större arbetsmarknadsregion, säger Lennart Andersson, regional direktör för Trafikverket.
 
			Flygvy Helsingborg Övre.
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Plats för fler tåg på Västra stambanan
På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats. För 60 år sedan kördes 14 snälltåg och expresståg mellan Göteborg och Stockholm varje dygn, nu körs 60 tåg. Då kördes 30-40 godståg på stambanan genom Västergötland. Nu körs 50 godståg, de flesta längre och betydligt tyngre.
Tyst minut för dödad lokförare
En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
 
				


