Annons:
Nytt stationsområde i Helsingborg
Helsingborgs stad och Trafikverket ska bygga ett nytt stationsområde runt den södra entrén till Helsingborg C.
Tågspåren som ligger ovan mark ska börja användas för resenärer och i samband med det utvecklar staden området runt omkring till ett nytt stationstorg med en tydlig koppling till Helsingborg C.
Satsningen görs bland annat för att utöka tågkapaciteten söderut.
Byggstart är planerad till den 29 maj och går det som planerat blir allt klart i slutet av 2023.
– Den nya stationsdelen är en mycket viktig pusselbit för att hantera den ökande tågtrafiken i hela södra Sverige som fyrspåret Malmö-Lund möjliggör. Den nya plattformen är tillsammans med Ängelholm–Maria och Maria–Helsingborg C viktiga insatser i nordvästra Skåne där vi tillsammans med Helsingborgs stad skapar ännu bättre pendlingsmöjligheter och bidrar till en större arbetsmarknadsregion, säger Lennart Andersson, regional direktör för Trafikverket.
Flygvy Helsingborg Övre.
ANNONS:
Fler notiser
Nytt hopp för ny järnväg
Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Protrain tar över i Göteborgs hamn
Protrain tar 1 november över växlingen i Göteborgs hamn efter Baneservice. Men striden om uppdraget att växla vagnar i hamnen pågår fortfarande och ärendet ligger nu i kammarrätten.
Alla vill köra tyngre tåg
Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.



