Annons:
Övervåningarna på Mälartåg öppnar igen
Från och med torsdag 8 december 2023 och successivt under natten mot fredag har övervåningarna på Mälartågs dubbeldäckare åter öppnats för resenärer. En säkerhetsutredning som genomförts konstaterar att ingen säkerhetsrisk råder.
Resultatet av utredningen innebär att avspärrningarna togs bort successivt och alla sittplatser ombord kunde åter nyttjas av resenärerna.
Säkerhetsutredningen har bedrivits av MTR i nära samarbete med fordonsägaren Transitio, Mälardalstrafik och Trafikverket samt i samråd med extern expertis, där alla parter gett arbetet högsta prioritet.
Utredningsarbetet har lokaliserat skadornas bakomliggande orsak och konstaterat att ingen säkerhetsrisk råder. Det föreligger inte heller något fel på själva fordonen.
De skador som uppkommit har skett på två specifika platser på Stockholm Central. Där har det varit ett mindre avstånd än standard mellan tågtak och kontaktledning till följd av att plattformshöjden behövt anpassas av tillgänglighetsskäl. Avståndet mellan kontaktledning och tågtak är nu åtgärdat.
Det finns inga andra motsvarande platser i Mälartågs trafiknät där det finns risk för liknande skador. Parallellt med utredningen har även en besiktning av tågflottan skett i syfte att säkerställa att det inte finns fler oupptäckta skador.
Bakgrund
Övervåningarna på dubbeldäckarna spärrades av 1 december. Orsaken var det tekniska fel som vi beskriver ovan. Felet påverkade ett av Mälartågs fordon genom mindre skador på taket – där det blivit ett strömöverslag mellan kontaktledningen och tågets yttertak.
Även om det aldrig förekom någon risk för att resenärerna skulle komma i kontakt med ström, då vagnskorgen är jordad, bedömde MTR som säkerhetsansvarig att händelsen skulle utredas.

Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB
Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.

Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Bohusbanan kan byggas ut för kvartstrafik
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.
Stor brist på lokförare
SJ, MTR och Green Cargo har tvingats ställa 10 000-tals tåg det senaste året på grund av brist på lokförare. De svenska tågtrafikföretagen behöver anställa minst 400 nya lokförare i år.
Röjning på Malmbanan påbörjad
Arbetet med att återställa järnvägen efter urspårningen söndagen den 17 december 2023 fortsätter. Haverikommissionen har lämnat rivningsmedgivande på hela sträckan, räl och slipers borstas fram under snön och byte av slipers har påbörjats. De delar av snögalleriet, i närheten av Vassijaure, som skadades har rivits och LKAB arbetar med att röja bort vagnar och pellets från olycksområdet.
SJ kör norskt lyxtåg från 2025
SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.