fbpx

Ökat tågresande i sommar

Tågresandet ökade kraftigt under sommaren och nådde nästan samma omfattning som 2019, året innan pandemin. Men nu blir fritidsresenärerna färre samtidigt som många arbetspendlare och affärsresenärer stannar hemma.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 30 augusti 2021

FOTO: KASPER DUDZIK

På morgonen den 11 juli 2021 passerar Rc 6 1327 och 1333 genom kurvan i Gnarp med ett 14 vagnar långt nattåg från övre Norrland.

 

”Vi fick en kraftig ökning av antalet resenärer redan när regeringen meddelade att reserestriktionerna skulle försvinna från 15 juli”, säger Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ. ”Det fanns ett uppdämt behov av att resa och veckorna innan restriktionerna försvann, när vi fick sälja endast 50 procent av platserna, var många av våra snabbtåg slutsålda.”
När restriktionerna lättade och kapaciteten över en natt fördubblades blev det mer utrymme i tågen.
”Men vi har haft nästan lika många resenärer i våra tåg sista halvan av juli och första halvan av augusti som sommaren 2019”, säger Anton Almqvist-Källén. ”Många har valt att semestra på hemmaplan och vi har haft särskilt mycket folk i tågen mellan Linköping och Gävle via Stockholm och i tågen mellan Stockholm och Jämtland.
SJ har också sålt många tågluffarkort.

Succé för SJ:s nya tågluffarkort – Järnvägar (jarnvagar.nu)

”Det har varit över förväntningarna och det har varit särskilt glädjande att det är många ungdomar som använt sig av de här korten”, säger Anton Almqvist-Källén.
Vy Tåg, som sedan december förra året kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland på uppdrag av Trafikverket, har också haft fler resenärer under sommaren än man befarande i våras.

Slutsålt före 15 juli

”Innan reserestriktionerna släppte 15 juli sålde vi alla platser vi fick” säger Stefan Linder, affärschef för Vy Tåg Nattåget Norrland. ”Sen har det sällan var helt fullt men vi har haft riktigt bra beläggning ombord under resten av sommaren.”
”Det har förutom alla svenska resenärer varit oväntat många utländska turister i tågen.”
Vy Tåg och resenärerna har under sommaren drabbats av stora störningar i nattågstrafiken. Ett ställverk slogs ut vid ett blixtnedslag i Gransjö på Malmbanan vilket till att börja med ledde till stora förseningar och därefter till mindre förseningar.
”Vi har också drabbats av solkurvor, kontaktledningsfel och lokskador”, säger Stefan Linder. ”Det har varit dåligt flyt i trafiken, vissa veckor har endast 60 procent av tågen varit i tid och det har blivit tufft för våra resenärer med bussersättningar, ibland så långa sträckor som Luleå-Stockholm.”
”När vi fick ett lokhaveri i Härnösand blev vi lovade bussar till klockan 07:30 men de kom först klockan 12 och att behöva vänta så länge är förstås inte acceptabelt.”

Vy utreder reservlok

Efter flera lokhaverier med stora förseningar som följd utreder man nu inom Vy Tåg möjligheten att stationera reservlok längs tågvägen, exempelvis i Umeå.
Även på Snälltåget har man märkt av det ökande intresset bland utländska medborgare för att åka tåg i Sverige.
”Vi har haft god tillströmning av resenärer i dagtågen mellan Stockholm och Malmö, lite sämre än vad vi hoppades på i nattågen mellan Stockholm och Berlin via Malmö och bättre än väntat i nattågen mellan Malmö och Storlien via Stockholm”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.
Anledningen till att det inte blivit riktigt så många som Anderson hoppades på i tågen till och från Berlin är förmodligen de kvardröjande tyska corona-restriktionerna.

 

FOTO: KASPER DUDZIK

Snälltågets nattåg från Storlien till Malmö rullar in i Åre den 19 augusti 2021. 

 

Restriktioner kvar i Tyskland

”Tyskland har fortfarande många restriktioner, de ändras ganska ofta och de skiljer sig åt mellan de olika förbundsländerna vilket gör det svårt för svenska att veta vad som gäller när resorna skall ske”, säger Marco Andersson. ”De har medfört att skjutit upp resorna till Hamburg och Berlin till i höst eller till nästa år.”
De fortsatta restriktionerna i Tyskland och lättnaderna i Sverige har medfört att det är fler tyskar som åkt till Sverige än svenska som åkt till Tyskland i nattågen.
Snälltåget har oftast kört med fyra liggvagnar och en sittvagn i nattågen mellan Malmö och Berlin.
I stället har resandet med nattågen mellan Malmö och Storlien via Stockholm varit betydligt mer omfattande än väntat.
Snälltåget kör två gånger i veckan i vardera riktningen och ända till Storlien medan SJ, som kör sju dagar i veckan, inte kör längre västerut än Duved.

Enafors störst i Jämtland

”Vi har haft fantastiskt många resenärer till och från Enafors i sommar, det har blivit vår största destination i Jämtland, större än Åre”, säger Marco Andersson. ”Men vi har också mycket folk till Undersåker där man byter till buss för att ta sig till Vålådalen.”
MTRX som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg har under sommaren även kört mellan Stockholm och Båstad via Göteborg.
Joakim Sundh, vd i MTRX, tycker resandet under sommaren varit ”rätt så bra”.
”Vi har haft mycket bokningar i juli och augusti och resandet har varit ungefär som sommaren 2020”, säger Joakim Sundh. ”Resandet till och från Halland har nog varit lite mer omfattande än förra året.”

Oklart vad Flixtrain betyder

Enligt Joakim Sundh är det för tidigt att säga hur Flixtrains intåg på Västra stambanan påverkat marknaden och resandet med MTRX.
”Det brukar bli en anpassning av biljettpriserna när en ny aktör kommer in på marknaden men den här sommaren har vi faktiskt haft högre snittpris på biljetterna än sommaren 2019, det vill säga före pandemin”, säger Joakim Sundh.
De högre priserna kan dock bero på att det var mycket ont om platser i tågen innan reserestriktionerna hävdes 15 juli, de två första juliveckorna var biljetterna mellan Stockholm och Göteborg exceptionellt dyra
Flixtrain har inte velat uttala sig om resandet under sommaren.
Enligt resenärer och personer som observerat tågen i samband med på- och avstigning har det varit ”ganska mycket” resenärer i många tåg och ”väldigt många” resenärer i tågen på söndagskvällar. En stor andel av resenärerna har varit ungdomar.
Flera av Flixtrains tåg har under sommaren drabbats av timslånga förseningar, oftast på grund av sen avgång från Stockholm eller Göteborg, och något tåg har ställts in utan någon information till resenärerna förutom Trafikverkets utrop.

 

 

 

 

Fler artiklar

Mindre miljöpåverkan får kosta

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.

read more

Vill du läsa fler artiklar?