Annons:

Publicerad: 2025-09-22

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.

Text: Ulf Nyström  Foto: Ulf Smedbo

Sommartågen på De vackra vyernas järnväg (DVVJ) har varit välfyllda i år men det är oklart hur länge trafiken kan fortsätta. Ett av eftermiddagens tåg passerar på bron över akvedukten i Håverud. FOTO: Anders Jansson

Annons:

”Risken är väl stor att banan får förfalla och att vi inte längre kan köra våra tåg under somrarna”, säger Åke Lindström, tillförordnad verksamhetschef på Stiftelsen DVVJ.

Järnvägen mellan Mellerud och Bengtsfors är en del av före detta privata Dal-Västra Värmlands Järnväg. Banan förstatligades 1936 sedan bolaget gått i konkurs,.

Sommartrafik sedan 1987

Persontrafiken ställdes in 1986 men redan året därpå inleddes sommartrafik i regi av Stiftelsen DVVJ som bildats av kommunerna Mellerud, Bengtsfors och Årjäng.

Men sedan godstrafiken lades ner i december förra året är framtiden osäker för sommartågen.

”Skicket på banan är okej efter upprustningen som gjordes för drygt tio år sedan”, säger Åke Lindström.

”Men om inte godstrafiken återupptas är det väl tveksamt om Trafikverket anser att banan ska underhållas.”

9 500 resor med sommartågen

I år gjordes 9 500 resor med sommartågen mellan Mellerud och Bengtsfors. Det är visserligen färre än under förra sommaren då det gjordes 11 300 resor men över genomsnittet för de gångna åren.

”Förra året hade vi ett biljettsamarbete med Västtrafik som gjorde att väldigt många reste med oss men tyvärr återkom inte det samarbetet i år”, säger Åke Lindström.

DVVJ rustades upp för drygt tio år sedan och så länge godstågen rullade på banan har Trafikverket utfört löpnade underhåll. Men nu är det oklart hur länge persontrafiken kan fortleva.

Tågen körs i anslutning till fartygstrafiken på Dalslands kanal och många åker båt i ena riktningen och tåg i den andra. Tågen körs numera av BLS Rail.

Dresscykling till Årjäng

DVVJ driver också dressintrafik mellan Bengtsfors och Årjäng. I Bengtsfors kan man hyra dressin hela året och sommartid även i Årjäng.

BLS Rail körde de sista åren godstågen mellan Mellerud och Billingsfors som underentreprenör för Green Cargo, Men Green Cargo beslöt förra året att upphöra med godstågen till Billingsfors som ett led i krympningen av vagnslasttrafiken.

Det är osäkert hur länge broarna vid Tjugonde slussen mellan Billingsfors och Bengtsfors motstår tidens tand.

De sista åren kördes pappersmassa till Billingsfors och under vissa perioder timmer från Billingsfors av olika godstågsföretag.

Godstransporter på lastbil

Dessa transporter sker nu på lastbil.

”Kommunerna och vi jobbar tillsammans för att få igång godstrafiken på banan igen men hittills har ansträngningarna varit resultatlösa”, säger Åke Lindström.

”Vi har också skrivit till regeringen men vi har inte fått något svar.”

Trafikverket underhåller tills vidare järnvägen mellan Mellerud och Billingsfors. Inga beslut om neddraget eller minskat underhåll är ännu fattade.

”Banan får löpande underhåll i syfte att möjliggöra den trafik som går där idag”, skriver Björn Schelin, Tillgångsförvaltning Bana Spårplanering på Järnvägssystem inom Trafikverket.

”Det underhåll som fortfarande utförs är av löpande karaktär såsom slipersbyten och slyröjning. ”

Inga stora insatser planerade

Några större insatser som rälbyten och ballastrening är, enligt Björn Schelin, inte aktuella på sträckan Mellerud-Billingsfors.

”Det skedde inte heller i någon större omfattning även när godstrafiken fortfarande gick. Även med godstrafik var DVVJ en lågtrafikerad bana i jämförelse med andra skarvspårsbanor.”, skriver Bengt Schelin.

”Ska banan på lite längre sikt fortsätta att trafikeras finns det behov av lite större insatser, bland annat behöver en del räl bytas ut. ”

”Men jag vill betona att sommartrafiken 2026 inte kräver den typen av åtgärder utan för den räcker de underhåll vi har”, skriver Björn Schelin.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.

Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.

Notis

Trafikverket häver kontrakt i Västlänken

Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.