fbpx

Osäkert om nattågen till Berlin

I sommar skulle Snälltåget utöka trafiken mellan Malmö och Berlin med hjälp av tio nygamla liggvagnar. Men coronapandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 22 maj 2020


FOTO: MARKUS BLIDH
Den första av de Bvcmz-liggvagnar som Snälltåget köpt begagnade från Tyskland har nu lackerats om av Tågab i Kristinehamn. 

”Vi vågar inte göra någon prognos för när vi kan köra igång”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget. ”Allt beror på när gränserna öppnas.”

Efterfrågan på tågresor till Berlin har ökat kraftigt de senaste åren.

Sommarsäsongen 2018 gjordes 10 000 resor i nattågen mellan Malmö och Berlin, förra året kunde Snälltåget räkna in 16 000 resenärer.

Trots att Snälltåget körde fler turer förra året var nästan alla avgångar fullbokade.

Skulle kört sju dagar i veckan

I år skulle Snälltåget sätta ytterligare tio liggvagnar i trafik med premiär vid påsk och avgångar sju dagar i veckan från midsommar till slutet av augusti. Men företaget tvingades ställa in all trafik mellan Sverige och Tyskland på obestämd tid.

”Vi avvaktar beslut och rekommendationer från UD och Folkhälsomyndigheten i Sverige och beslut från de tyska myndigheterna”, säger Marco Andersson.

Förra hösten köpte Snälltåget tio bättre begagnade liggvagnar från Train Rental International (TRI) som köpt dem av Deutsche Bahn (DB).

Vagnarna, som är av typen Bvcmz 248.5, användes som liggvagnar i Tyskland, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Italien, Tjeckien, Österrike och Schweiz till DB lade ner det mesta av nattågstrafiken 2016.

Vagnarna byggdes 1963-1969 i en serie på flera hundra vagnar. 52 vagnar rustades upp 1999-2000. Boggierna som begränsade hastigheten till 160 km/h byttes mot nya boggier med magnetskenbroms som tillåter 200 km/h.


FOTO: MARKUS BLIDH

Vagnarna, som är av typen Bvcmz 248.5, användes som liggvagnar i Tyskland, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Italien, Tjeckien, Österrike och Schweiz till DB lade ner det mesta av nattågstrafiken 2016.

60 liggplatser och AC

Vagnarna har tio kupéer med vardera sex bäddar och har i motsats till svenska liggvagnar klimatanläggning.

”Vagnarna har stått avställda i några år och genomgår därför revision, en teknisk översyn, i Tyskland och ommålning innan de sätts i trafik”, säger Andersson.

Lackeringen görs av Tågab i Kristinehamn, den första vagnen kom ut ur lackverkstaden 20 maj.

”Vagnarna är fräscha men den invändiga designen är kanske lite gammaldags så vi skall modernisera vagnarna även invändigt så småningom”, säger Marco Andersson.

Stena Line har ställt in trafiken med tågfärjan FS Sassnitz mellan Trelleborg och Sassnitz under våren, trafiken kan komma att återupptas tidigast 1 juni.

”Det skapar ju ytterligare osäkerhet”, säger Marco Andersson. ”Kanske kan vi åka med tågfärja mellan Trelleborg och Rostock och sen ta oss vidare till Berlin.”

”I värsta fall tvingas vi ta omvägen över Själland och Jylland via Öresundsbron och Stora Bält-bron men det blir betydligt dyrare för oss, det tar längre tid och det kräver lok med tre signalsystem, sådana har vi inte tillgång till i dag.”

Trafik till Berlin när gränser öppnas

Trots all osäkerhet och alla komplikationer siktar Snälltåget på att köra nattåg mellan Malmö och Berlin i sommar.

”Vår ambition är att komma i gång med någon form av nattågstrafik när restriktionerna lättar”, säger Marco Andersson. ”Det finns, eller åtminstone fanns, en stor efterfrågan på tågtrafik till Tyskland.

Snälltåget ägs av det franska företaget Transdev som ägs till 34 procent av ett tyskt familjeföretag, Rethmann-Gruppe, och till 66 procent av Caisse des dépôts et consignations (CDC), som är en fransk investeringsfond.

Transdev hette tidigare Veolia och ännu tidigare Connex.

Connex startade 2007 nattågstrafik mellan Göteborg och Storlien 2007 när nattågstrafiken avreglerades i Sverige.

Utmanartåget var först

Utmanartåget, som det då kallades, var det första nattåget som körde i konkurrens med SJ:s nattåg.

2008 fortsatte nattågstrafiken till Åre och under somrarna kördes tågen på sträckan linjen Malmö- Stockholm-Narvik och senare Malmö-Stockholm-Storlien.

2009 avreglerades även helgtrafiken i Sverige och Veolia började köra Malmö-Stockholm fredag-söndag.

När all tågtrafik i Sverige avreglerades 2010 började Veolia köra daglig trafik mellan Stockholm och Malmö.

2012 startade Veolia sommartrafik till Berlin sedan SJ hade lagt ner sin nattågslinje till den tyska huvudstaden.

Sedan 2013 marknadsförs Veolias och numera Transdevs kommersiella tågtrafik i Sverige under namnat Snälltåget.

”Vi vågar inte göra någon prognos för när vi kan köra igång”

 

Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?