fbpx

Persontågen åter efter 37 år

Efter 37 och ett halvt år återfick Lomma och Furulund persontågstrafik på järnväg. Lommabanan har rustats upp för 270 miljoner kronor och på Luciadagen börjar Pågatågen rulla på den 19 kilometer långa banan.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 18 december 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
Pågatåget X61 084 på väg norrut från Lomma mot Flädie den 16 december 2020.

”Det finns en stor marknad för persontrafik på Lommabanan”, säger Mats Olsson, senior verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken.

”Många pendlar till Malmö. Med bussen tar det 25 minuter och med bilen ofta drygt en halvtimma på grund av köerna. Med tåget tar det sju minuter.”

Från Furulund till Malmö C tar tågresan att ta 17 minuter, bussresan tog och tar nästan dubbel så lång tid.

Lommabanan mellan Arlöv, fem kilometer norr om Malmö C, och Kävlinge är en del av den ursprungliga Västkustbanan genom Skåne och har på senare år varit ingått i Godsstråket genom Skåne mellan Ängelholm och Trelleborg.

”Många pendlar till Malmö. Med bussen tar det 25 minuter och med bilen ofta drygt en halvtimma på grund av köerna. Med tåget tar det sju minuter.”

 

Mats Olsson, senior verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken

Pågatåg i 6-trafik

Trafiken på Lommabanan utgörs av Pågatåg som körs Kävlinge-Furulund-Lomma-Malmö C-Triangeln-Hyllie-Svågertorp-Persborg-Rosengård-Östervärn-Malmö C och åter, det vill säga i form av en 6:a via Citytunneln och Malmöringen.

Det var meningen att tågen skulle avgå en gång i timman men efter moget övervägande fann Skånetrafiken att det tågen borde gå tätare, åtminstone i rusningstrafiken morgon och eftermiddag. Så nu är det en avgång varje halvtimma mellan 05:30 och 09:30 från Kävlinge och mellan 13:55 och 18:55 från Malmö C mot Kävlinge.

Skånetrafiken hoppas kunna utöka trafiken till en avgång i halvtimman från sena morgonen till sena kvällen år 2026 när Lommabanan enligt planerna ska ja fått fler mötesmöjligheter.

”Vi får väl se hur stort intresset för att åka på Lommabanan är när trafiken kommit igång ordentligt”, säger Mats Olsson. ”Restriktionerna under coronmapandemin har ju medfört att tågresandet minskat kraftigt under året.”

FOTO: KASPER DUDZIK
I Lomma har det byggts nya plattformar vid det gamla stationshuset. X61 084 stannar till den 16 december 2020

FOTO: PER NIKLASSON
X7 229 med släpvagnen UB7X 3953 i Lomma en regnig augustidag 1974. Vid den här tiden hade stationen betydligt fler spår och godstrafik på orten.

FOTO: PG ANDERSSON
En ensam X7-motorvagn gör uppehåll i Flädie 1977

FOTO: PG ANDERSSON
Det gamla ställverket i Flädie 1977

Ny driftplats i Stävie

Den enkelspåriga Lommabanan har fått en ny driftplats i Stävie med ett 750 meter långt mötesspår som medger samtidig infart, det vill säga att tågen kan rulla in på driftplatsen samtidigt.

”Vi har byggt plattformar för Pågatågen i Furulund och Lomma, byggt järnvägsbroar över två gång- och cykelbanor i Furulund och installerat nya ställverk i Stävie och Flädie”, säger Olof Fredholm, projektledare på Trafikverket.

”Vi har också stängt två plankorsningar mellan väg och Järnväg i Furulund för att öka trafiksäkerheten.”

Trafikverket höjer största tillåtna hastighet från 110/120 till 160 km/h på större delen av Lommabanan.

Utbyggnaden har tagit två år

Byggstarten skedde i december 2018 och två år senare var ombyggnaden klar till en kostnad av 270 miljoner kronor.

Trafikverket planerar att öka kapaciteten på den enkelspåriga banan till 2026 genom att förlänga dagens korta mötesspår i Flädie till 750 meter och att bygga en ny driftplats med långt mötesspår i Alnarp, strax söder om Lomma.

FOTO: PG ANDERSSON
Resenärerna kliver av och på motorvagnen vid den lilla plattformen i Furulund sommaren 1979.

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?