Annons:
Premiär för nattåg Sverige–Schweiz i vår
Det federala schweiziska tågtrafikbolaget SBB kommer av allt att döma att inleda nattågstrafik mellan Malmö och Basel eller Zürich i april 2026.
Text: Ulf Nyström Foto: SBB

SBB kommer troligen att köra nattåg mellan Malmö och Basel från april nästa år i samarbete med RDC. FOTO: SBB
Den schweiziska riksdagen, förbundsförsamlingen, har avsatt 47 miljoner schweizerfranc, motsvarande 560 miljoner svenska kronor, för en nattågsförbindelse mellan Sverige och Schweiz.
Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan i vardera riktningen från april 2026 till och med år 2030.
Tåg i stället för flyg
Projektet syftar till att få fler att välja tåget i stället för flyget på långväga resor inom Europa och är en del av den så kallade koldioxidlagen som innebär att man under de kommande sex åren ska satsa 60 miljoner franc, motsvarande 720 miljoner svenska kronor, på statligt stöd till internationella tågförbindelser.
Pengarna kommer från en särskild klimatskatt på flygtrafik i Schweiz. Stödet till tågtrafiken planerades ursprungligen att omfatta även nattåg mellan Schweiz och Barcelona respektive Rom men de förslagen förkastades av förbundsförsamlingen.
Snabbtåg blir snabbare
Förutom stödet till nattågen mellan Sverige och Schweiz kommer stödet att användas till en uppgradering av de schweiziska snabbtågen Giruno, som används i trafiken mellan Schweiz och flera italienska städer som Genua och Venedig, för en topphastighet av 250 km/h och att sätta in nya restaurangvagnar i Eurocity-trafiken mellan Zürich, Innsbruck och Graz.
Stödet till den europeiska tågtrafiken administreras av den schweiziska motsvarigheten till svenska Trafikverket, Bundesamt für Verkehr (BAV).
”Stödet är avsett att stärka transporter som ger mindre växthuseffekt”, säger presstalesmannen Michael Müller på BAV till nyhetsbyrån Keystone-SDA.
“Trafiken med långdistanståg, särskilt nattåg, kommer att uppmuntras.”
SBB kör tågen i samarbete med RDC
Nattågstrafiken mellan Malmö och Basel eller Zürich kommer troligen att köras av federala schweiziska SBB i samarbetet med det tyska dotterbolaget till amerikanska RDC.
SJ kör nattågen mellan Stockholm och Berlin i samarbete med RDC.
Satsningen på 47 miljoner schweizerfranc till nattågen mellan Sverige och Schweiz innebär att varje tåg subventioneras med närmare 400 000 kronor.
Höga kostnader för fordon och personal
Sabrina Schellenberg, presskommunikatör hos SBB, säger att det stora beloppen behövs för att täcka kostnaderna för lok, vagnar, personal och el.
Enligt Schellenberg ska vagnar som nu används i nattågstrafiken mellan Amsterdam och Zûrich används i nattågen mellan Malmö och Basel eller Zürich.
Annons:
Det är dock oklart om vagnarna ska merutnyttjas eller enbart användas mellan Sverige och Schweiz. Eventuellt kommer nya vagnar att sättas in i nattågen mellan Schweiz och Nederländerna.
Svenska staten stöder nattåg till Berlin
Svenska staten stöder under fyra år nattågstrafiken mellan Sverige och Tyskland sedan Trafikverket upphandlat trafiken på sträckan Stockholm–Padborg av SJ. Kostnaden är 79 miljoner kronor per år, betydligt mindre än kostnaden för nattågen mellan Malmö och Schweiz.
Det är dock osäkert om stöder kommer att bibehållas eller om det upphör hösten 2026. Eventuellt kan SJ kommer att fortsätta nattågstrafiken utan statligt stöd men då endast under högsäsong.
Krävs nytt beslut i förbundsförsamlingen
För att nattågstrafiken mellan Sverige och Schweiz ska förverkligas krävs att förbundsförsamlingen godkänner satsningen när budgeten för nästa år fastställs i december.
Det finns ledamöter i församlingen som motsätter sig den stora satsningen på nattågstrafik till Sverige, bland andra Thomas Hurter från högerpopulistiska SVP. Han tycker att det är slöseri med skattepengar:
”Pengarna skulle kunna användas bättre om man satsar på existerande tåglinjer”, säger han till tv-bolaget SRF.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
Från sorgebarn till kassako
Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.
BLS Rails dotterbolag i konkurs
BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.
Staten räddar tågfärjorna
Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.