Annons:
Premiär för persontåg till Haparanda
I dag, skärtorsdag, återupptogs persontågstrafiken på Haparandabanan efter 29 år. Stationen i Haparanda har rustats upp och Kalix, som aldrig haft persontågstrafik, har fått en ny station.
Text: Ulf Nyström Foto: Christer Berglund, Per Niklasson
Kommunalrådet Sven Tornberg och chefen för Samhällsbyggnadsförvaltningen i Haparanda Göran Wigren klipper bandet inför premiärtågets avgång från Haparanda strax före klockan 06 på morgonen 1 april 2021.
Annons:
”Det har varit väldigt stort intresse för persontrafik på Haparandabanan så vi hoppas på många resenärer”, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg.
”Men tågen får bra anslutningar till nattågen till och från Stockholm så vi tror på många långväga resenärer när reserestriktionerna lättar och på ännu många fler när Finland etablerar persontrafik till Torneå igen och vi kan få byten tvärs över perrong.”
Persontågstrafiken återkom tillfälligt år 2000
Persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda lades ner i september 1992 men återuppstod tillfälligt sommaren 2000 när Tågkompaniet, som då körde nattågen mellan norra och södra Sverige, på eget bevåg körde anslutande tåg på Haparandabanan.
Nystart för persontåg i norr
1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 29 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.
1961 invigdes en 30 kilometer lång järnväg mellan Morjärv vid Haparandabanan och Karlsborg strax öster om Kalix men på den banan har det fram till i dag endast körts godståg.
2006-2012 byggdes ny järnväg mellan Karlsborg och Haparanda, sträckan mellan Boden och Karlsborg via Morjärv rustades upp och hela sträckan Boden-Morjärv-Karlsborg-Haparanda elektrifierades och fick det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS.
Norrtågs Reginatåg X52-2 9042 ankommer som dagens första tåg mot Haparanda till nya hållstället i Kalix 1 april 2021.
Nya sträckan byggd för 250 km/h
Den nya delen av banan är byggd för 250 km/h men tillåter för närvarande maximalt 200 km/h.
Den gamla sträckan Morjärv–Karungi–Haparanda lades ned i december 2012.
När den reguljära persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda nu återupptas kommer Vy Tåg att köra tre dubbelturer om dagen för Norrtåg med tvåvagnars Regina-tåg.
Tågen går från Haparanda 05:54, 11:42 och 15:01 måndag-fredag, första och sista tåget går till Luleå och det andra till Umeå.
Tågen ankommer Haparanda 09:51, 14:53 och 19:09 måndag-fredag, första och sista tåget från Luleå och det andra från Umeå.
Rälsbussen har anlänt till Haparanda i april 1976.
Två timmars restid mellan Luleå och Haparanda
Umeå-tågen har anslutning till och från Luleå i Boden. Restiden mellan Luleå och Haparanda är cirka två timmar.
Lördag och söndag är tiderna annorlunda men antalet tåg oförändrat.
”Det finns behov av en tidigare ankomst till Haparanda och vi kommer troligen att köra ett tidigt tåg från Luleå till Haparanda från december i år”, säger Joakim Berg.
Det stora orosmolnet inför trafikstarten på Haparandabanan är den eventuella bristen på samspel mellan banans ERTMS-system och ombordutrustningen ETCS.
”Vi håller tummarna för att det ska gå bra men de uppdateringar av ombordutrustningen som skulle gjorts i god tid före trafikstarten har skjutits upp flera gånger”, säger Joakim Berg.
Premiärtågen på skärtorsdagen gick dock utan nämnvärda förseningar med en betydande skara förstadagsresenärer ombord.
Uppgraderingen kostar 50 miljoner kronor
Uppgraderingen av ETCS beräknas kosta Norrtåg närmare 50 miljoner kronor. En del av kostnaden täcks av statsbidrag via Trafikverket.
”Under året ska fler Regina-tåg utrustas med ETCS vilket minskar sårbarheten och möjliggör utökad trafik nästa år. Men medan fordonen är på verkstad för uppgradering kan vi tvingas hyra in fordon för att slippa brist på fordon som skulle kunna äventyra trafiken”, säger Joakim Berg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Godstågen blir färre
Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.
Green Cargo på plus
Rörelseresultatet för Green Cargo förbättrades med 60 miljoner kronor tredje kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året. Transportvolymerna minskade men intäkterna steg.
Söderholm lämnar Green Cargo
Ted Söderholm lämnar Green Cargo och Tågföretagen i vår. Efter fyra som vd på godstågsbolaget har resultatet förbättrats men Green Cargo har fortfarande svårt att finansiera nya lok och vagnar.
Extrapengar till Vy Tåg
Vy Tåg som förra året gjorde en förlust på 460 miljoner kronor kan inom kort förstärka kassan med närmare 100 miljoner kronor. Norrtåg och Region Värmland tecknar nya avtal med det krisande tågtrafikbolaget.