Annons:
Protrain hyr åtta lok av Northrail
Protrain kommer att hyra åtta diesellok av tyska Northrail. Loken ska användas för växling i Göteborg Skandiahamnen och som beredskapslok i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Vossloh Rolling Stock visade hösten 2021 upp ett DE 18-lok i Sverige och Tågab använde det i ett antal timmertåg från Torsby till Gruvöns bruk i Grums.
Annons:
Protrain som bedriver lokförarutbildning, bemanning av tåg, växling, terminaltjänst och viss godstågstrafik, kommer att långtidshyra fyra Voith Gravita 10-lok och fyra Vossloh Rolling Stock DE18-lok.
Det första Gravita-loket överlämnades till Protrain strax före årsskiftet och de resterande tre kommer till Sverige i mars.
De fyra DE18-loken kommer att överlämnas till Protrain under 2025.
Protrain har hyrt Gravita-lok länge
Protrain har under flera år hyrt ett antal Gravita-lok för växlingen i Skandiahamnen. Gravita 10BB är ett fyraxligt dieselhydrauliskt lok som byggdes 2008–2013, har tjänstevikten 80 ton, största tillåtna hastighet 100 km/h, effekten 1 000 kW och startdragkraften 259 kN.
DE 18 är ett fyraxligt dieselelektriskt lok med en tolvcylindrig dieselmotor på 57 liter från MTU som kan leverera 1 800 kilowatt. Dieselmotorn driver en generator som förser de fyra asynktronmotorerna med ström. Elmotorerna kan prestera 1 800 kW kontinuerlig effekt och 291 kilonewton i startdragkraft och loket har största tillåtna hastighet 120 km/h.
”Vi kommer att använda loken i växlingen i Göteborg och som beredskapslok i Göteborg, Malmö och Stockholm”, säger Karl Johan Börjesson, vd i Protrain.
”Göteborgs Hamn ställer höga krav på låga emissioner och klimatsmarta lösningar.”
DE18-loken ny loktyp i Sverige
”Vi har använt Gravita-loken under lång tid och det är en beprövat lok. Men DE18-loken är ju en ny loktyp på svenska spår.”
Vossloh visade upp ett DE18-lok i Sverige hösten 2021 och det provkördes bland annat i Tågabs virkeståg mellan Torsby och Grums.
Hytten i mitten från Kiel till Kil
En stor del av godstågen på icke-elektrifierade järnvägar i Sverige dras av gamla, mycket gamla, diesellok. Medelåldern är snarare 50 än 40 år. Det problemet vill Vossloh Locomotives råda bot på.
Protrain kommer att hyra fyra DE18-lok av Northrail. Loken kommer att användas som beredskapslok och eventuellt i linjetjänst. Foto: Vossloh Rolling Stock
Men inte förrän nu kommer DE18-lok att användas reguljärt i Sverige.
”Den svenska deselloksflottan behöver förnyas”, säger Karl Johan Börjesson.
”Många lok som används i dag är väldigt gamla. DE18-loken har emissioner under Euro5-reglerna och är försedda med ombordutrustningen ETCS för tågsäkerhetssystemet ERTMS.”
Karl Johan Börjesson vidgår att åtta lok är något för många för hamnväxlingen i Göteborg och tjänsten som beredskapslok.
DE18 kan användas i linjetjänst
”DE18 fungerar ju utmärkt bra linjelok så det kanske blir något sådant de kommer att användas till så småningom”, säger han.
Protrain kör för närvarande godståg mellan Rosersberg, strax norr om Stockholm, och Gävle på uppdrag av Yilport och timmertåg för Specialvirke i samarbete med Tågab.
För Yilport-tåget används ett Rc4-lok inhyrt från Nordic Re-Finance och för timmertågen ett Traxx 187-lok inhyrt från Railpool.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stabilt resultat för SJ
De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Green Cargo säljer fler lok
Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.



