Annons:
Railcare fortsätter att röja snö
Railcare kommer att sköta snöröjning för Trafikverket i ytterligare fyra år. Med det nya avtalet fortsätter Railcare att fungera som en nationell resurs för snöröjning på ett stort antal platser i Sverige.
Railcare använder bland annat den kombinerade snöplogen och snösmältaren SR 700 vid snöröjning av bangårdar i Sverige. FOTO: Railcare
Avtalet innebär att Railcare från och med mitten av november till och med sista mars varje år ska kunna utföra snöröjning med hjälp av totalt sex maskinenheter som snösmältare och snöplogar.
Railcare har haft liknande uppdrag för Trafikverket i flera år. Det nya avtalet sträcker sig en halv månad längre, till sista mars i stället för 15 mars. Dessutom ska HVO100, så kallad miljödiesel, användas i samtliga maskiner och i de lok som Railcare använder.
Maskiner och lok ska ha Steg V-rening och ombordsutrustningen ETCS för att kunna användas på sträckor med tågsäkerhetssystemet ERTMS, bland annat på Botniabanan, Malmbanan och Haparandabanan.
Kontraktet omfattar fyra år med option på ett plus ett år. Värdet uppgår till drygt 59 miljoner kronor per år vilket innebär ett totalt värde på 355 Mkr för kontraktets samtliga år inklusive optionsår.
”Vi är glada att ha tilldelats detta viktiga kontrakt”, säger Mattias Remahl, vd i Railcare.
”Inte bara för att det bidrar till en ekonomisk stabilitet för Railcare utan för det viktiga uppdrag vi utför, att göra järnvägen mer tillgänglig även vid utmanande väderförhållanden.”
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Första Kockumstrallan ombyggd
BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.









