Annons:
Railcare fortsätter att röja snö
Railcare kommer att sköta snöröjning för Trafikverket i ytterligare fyra år. Med det nya avtalet fortsätter Railcare att fungera som en nationell resurs för snöröjning på ett stort antal platser i Sverige.

Railcare använder bland annat den kombinerade snöplogen och snösmältaren SR 700 vid snöröjning av bangårdar i Sverige. FOTO: Railcare
Avtalet innebär att Railcare från och med mitten av november till och med sista mars varje år ska kunna utföra snöröjning med hjälp av totalt sex maskinenheter som snösmältare och snöplogar.
Railcare har haft liknande uppdrag för Trafikverket i flera år. Det nya avtalet sträcker sig en halv månad längre, till sista mars i stället för 15 mars. Dessutom ska HVO100, så kallad miljödiesel, användas i samtliga maskiner och i de lok som Railcare använder.
Maskiner och lok ska ha Steg V-rening och ombordsutrustningen ETCS för att kunna användas på sträckor med tågsäkerhetssystemet ERTMS, bland annat på Botniabanan, Malmbanan och Haparandabanan.
Kontraktet omfattar fyra år med option på ett plus ett år. Värdet uppgår till drygt 59 miljoner kronor per år vilket innebär ett totalt värde på 355 Mkr för kontraktets samtliga år inklusive optionsår.
”Vi är glada att ha tilldelats detta viktiga kontrakt”, säger Mattias Remahl, vd i Railcare.
”Inte bara för att det bidrar till en ekonomisk stabilitet för Railcare utan för det viktiga uppdrag vi utför, att göra järnvägen mer tillgänglig även vid utmanande väderförhållanden.”
ANNONS:
Senaste nyheterna:
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
Snälltåget kör direkt till Chemnitz
Snälltåget förlänger nattåget Stockholm – Berlin till Europas kulturhuvudstad 2025 – Chemnitz – i Sachsen i Sydöstra Tyskland.
Så blir stationsområdet i Olofström
I tisdags fattade kommunstyrelsen beslut om hur stationsområdet i Olofström ska utformas. Stationsområdet kommer bland annat ha en entré från bron för gående och cyklister.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.