Annons:
Railcare fortsätter att röja snö
Railcare kommer att sköta snöröjning för Trafikverket i ytterligare fyra år. Med det nya avtalet fortsätter Railcare att fungera som en nationell resurs för snöröjning på ett stort antal platser i Sverige.

Railcare använder bland annat den kombinerade snöplogen och snösmältaren SR 700 vid snöröjning av bangårdar i Sverige. FOTO: Railcare
Avtalet innebär att Railcare från och med mitten av november till och med sista mars varje år ska kunna utföra snöröjning med hjälp av totalt sex maskinenheter som snösmältare och snöplogar.
Railcare har haft liknande uppdrag för Trafikverket i flera år. Det nya avtalet sträcker sig en halv månad längre, till sista mars i stället för 15 mars. Dessutom ska HVO100, så kallad miljödiesel, användas i samtliga maskiner och i de lok som Railcare använder.
Maskiner och lok ska ha Steg V-rening och ombordsutrustningen ETCS för att kunna användas på sträckor med tågsäkerhetssystemet ERTMS, bland annat på Botniabanan, Malmbanan och Haparandabanan.
Kontraktet omfattar fyra år med option på ett plus ett år. Värdet uppgår till drygt 59 miljoner kronor per år vilket innebär ett totalt värde på 355 Mkr för kontraktets samtliga år inklusive optionsår.
”Vi är glada att ha tilldelats detta viktiga kontrakt”, säger Mattias Remahl, vd i Railcare.
”Inte bara för att det bidrar till en ekonomisk stabilitet för Railcare utan för det viktiga uppdrag vi utför, att göra järnvägen mer tillgänglig även vid utmanande väderförhållanden.”
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.