Annons:
Railcare i full beredskap
Railcare tar storslam när Trafikverket nu upphandlar beredskapslok i södra halvan av Sverige. Railcare fortsätter i Borlänge och tar över beredskapen i Ånge, Gävle, Hallsberg, Nässjö och Älmhult.
Text: Ulf Nyström
Ett av de fem Effishunter 1000 som Railcare använder som bärgningslok. Loken hyrs av norska Trainpoint. Bild från Långsele. FOTO: Railcare
”Det är det näst största kontrakt som vi tecknat i Railcares historia och det betyder väldigt mycket för lönsamheten och långsiktigheten i transportverksamheten”, säger Mattias Remahl, vd i Railcare Group.
”Tillsammans med nuvarande kontrakt har vi nu avtal för tio beredskapslok.”
Beredskapslok på elva orter sedan 2020
Sedan 2020 finns röjningslok eller beredskapslok, beteckningarna varierar, på elva platser i landet: Malmö, Älmhult, Nässjö. Göteborg, Kil, Hallsberg, Stockholm, Borlänge, Gävle, Ljusdal och Östersund.
Sedan dess har beredskapslok kommit på plats även i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna.
Beredskapsloken ska snabbt kunna dra undan järnvägsfordon som varit inblandade i en ”oönskad händelse” eller drabbats av haveri på järnvägarna som Trafikverket förvaltar. Målet är att spåret skall gå att trafikera snarast möjligt.
Beredskapsloken anses ha gjort stor nytta och vid många tillfällen dragit undan havererade tåg som blockerat banor över hela landet.
Trafikverket beslöt därför att fortsätta verksamheten och har nu upphandlat beredskapstjänsten i fem år på de tio sydligaste stationeringsorterna. Ett beredskapslok stationeras i Ånge i stället för de två som ännu så länge finns i Östersund och Ljusdal.
Railcare vann uppdragen i sex orter
Railcare vann upphandlingen av beredskapsloken i Ånge, Gävle, Borlänge, Hallsberg, Nässjö och Älmhult.
Mattias Remahl, vd i Railcare Group.
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
Effishunter bärgar i norr
Railcare ersätter i veckan äldre diesellok som använts som bärgningslok med tre nya Effishunter 1000. Loken stationeras i Vännäs, Boden och Kiruna.
Annons:
I Kil står TME 1527 inhyrt från Nordic Re-Finance redo att undsätta havererade järnvägsfordon. Loket bemannas av Nordiska Tåg. FOTO: Kasper Dudzik
De flesta uppdragen inleds 1 januari 2025 och uppdraget i Borlänge 1 januari 2026. Kontrakten innehåller dessutom optioner på ytterligare ett plus ett år.
De kontrakt som Railcare tilldelats har ett värde av 403 miljoner kronor och om alla optioner löses ut ett värde av ytterligare 161 Mkr. Det innebär cirka 80 miljoner kronor per år.
”Vi kommer att tillhandahålla beredskapslok och personal tillgängliga för avrop dygnet runt årets alla dagar”, säger Mattias Remahl.
”Vi har haft beredskapslok i tjänst en längre tid och vi vet hur vi ska sköta verksamheten.”
Krävde steg 5-rening
Trafikverket krävde att samtliga beredskapslok ska ha dieselmotorer med steg 5-rening och vara utrustade med ETCS, ombordsystemet för banor med det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS.
De kraven diskvalificerade de flesta av de diesellok som finns i drift i Sverige i dag.
Railcare kommer att använda Effishunter 1000 från tjeckiska CZ Loko som bärgningslok.
Företaget hyr de lok som används som beredskapslok i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna av norska Trainpoint.
”Vi kommer att hyra eller köpa fler Effishunter för de nya uppdragen. CZ Loko har lovat oss tillgång till sådana lok”,
Mattias Remahl, vd Railcare Group
”Vi kommer att hyra eller köpa fler Effishunter för de nya uppdragen”, säger Mattias Remahl.
”CZ Loko har lovat oss tillgång till sådana lok.”
Fram till årsskiftet 2024-2025 har ProTrain beredskapslok i Ljusdal, Gävle, Stockholm, Nässjö, Älmhult och Malmö, Tågab har beredskapslok i Hallsberg, Nordiska Tåg i Kil och Grenland Rail, fd Baneservice, i Göteborg.
ProTrain fick tre uppdrag
ProTrain vann upphandlingen om beredskapsloken i Göteborg, Malmö och Stockholm medan Nordiska Tåg behåller ansvaret för beredskapsloket i Kil.
Tågab förlorarar ansvaret för beredskapsloket i Hallsberg.
”Vi kunde inte lägga anbud på något av uppdragen eftersom vi inte har något lok som uppfyller Trafikverkets krav på Euro 5-motor och ETCS-utrustning”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
”Det fanns inte heller någon möjlighet att införskaffa något sådant lok, De lok som CZ Loko kunde erbjuda hade tingats av Railcare och Vossloh hade ingen möjlighet att leverera några DE18-lok till oss redan nästa år.”
ProTrain förlorar ansvaret för beredskapsloken i Gävle, Nässjö och Älmhult samtidigt som beredskapsloket i Ljusdal försvinner.
KarlJohan Börjesson, vd i ProTrain, vill inte kommentera utgången av Trafikverkets upphandling förrän tiden för överklagande av tilldelningen löpt ut.
Sista dag för överklagande av tilldelningen är 5 november och de formella avtalen kan tecknas tidigast då.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Digitala godståg testas i Sverige
Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.
Nattåg till Berlin skjuts upp
Snälltåget skjuter upp starten för nattågen till och från Berlin till början av maj. Skidtågen till Alperna är inställda hela säsongen. Men tågen Malmö-Stockholm kan åter rulla dagligen om två veckor.
Kraftig resultatförbättring för SJ
Ökade biljettintäkter och lönsamma avtal gjorde att SJ:s rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 ökade med 106 miljoner kr till 361 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
SJ lånar till nya tåg
SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB, för att köpa 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/tim.