Annons:
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Text: Ulf Nyström

FOTO: Railcare
”Det blir en betydligt mer omfattande upprustning än den som planerades från början”, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad i Långsele.
Grenland köpte åtta 1144-lok av statliga österrikiska ÖBB för snart ett år sedan.
ÖBB har haft 217 1144-lok
ÖBB har som mest haft 217 lok med beteckningen 1144. De första levererades 1978 som 1044 och de sista 1995. Loken byggdes av SGP, Elin och Siemens.
De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.

Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Annons:
Loken ersätter i första hand de äldre Ma-lok som norska Grenland Rail tidigare köpt från Sverige. Loken ska användas i godstrafik i Norge och Sverige.
Från början var tanken att installera tågsäkerhetssystemet ATC i loken och måla dem i Grenlands blå färgsättning.
Revision av åtta lok
”Men projektet har vuxit och vi kommer att göra en fullständig revision av loken inklusive noggrann rengöring och rostsanering”, säger Patrik Söderholm.
”Vi moderniserat förarmiljön, installerar ATC och radiostyrning i samtliga lok och målar om dem i Grenland-blått. Fyra lok kommer dessutom att utrustas med ombordutrustning för det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS.”
Första loket klart i vår
Patrik Söderholm räknar med att det första loket, 1144.019, kommer att vara klart för trafik under andra kvartalet nästa år.
Övriga lok kommer att rulla ut från verkstaden under andra halvan av 2025 och under 2026.
Railcare ansvarar för hela processen från design till att hantera godkännande hos Europeiska järnvägsmyndigheten (ERA).
Railcare köper lokverkstaden
Railcare kommer att förvärva fastigheten i vilken lokverkstaden i Långsele är belägen. Förvärvet träder i kraft 1 april nästa år.
Verksamheten i lokverkstaden har ökat kraftigt de senaste åren och Railcare planerar en stor satsning på verkstaden.
”Det blir en rejäl utbyggnad om våra planer går i lås och bygglovet beviljas”, säger Patrik Söderholm.
”Marknaden för ombyggnad och moderniseringar av lok växer.”
Railcare har för närvarande 25 anställda vid lokverkstaden i Långsele.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.