Annons:

Publicerad: 2024-11-14

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Regionaltågen i Bergslagen fortsätter att rulla i full utsträckning efter tidtabellsskiftet i december. SJ körde tidigare tågen för Tåg i Bergslagen men i december 2023 tog VR Sverige över. Tåg i Bergslagens X51 9025 i Skinnskatteberg i juli 2020.

Annons:

”Otroligt glädjande, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen (TiB).

”Vi kan köra all tågtrafik vi planerat under 2025.”

”Hade vi inte fått bidraget från staten via Trafikverket hade vi hamnat i en mycket besvärlig situation.”

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Örebro, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län får 24,4 miljoner kronor även nästa år för att kunna bedriva regionaltågstrafik i Bergslagen under 2025. Trafiken omfattar linjerna Gävle–Borlänge–Mjölby/–Laxå, Borlänge–Mora, Gävle–Fagersta–Örebro och Ludvika–Fagersta–Västerås men bidraget utgår för trafiken på linjerna Borlänge–Mora och Gävle-Borlänge–Mjölby.

Den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Kalmar län får även nästa år 18,4 miljoner kronor för att kunna köra två tågturer på sträckan Kalmar–Linköping.

Oförändrade belopp

Beloppen är oförändrade jämfört med bidragen innevarande år.

”Det är ett väldigt positivt besked”, säger Mattias Ask, trafikdirektör i Region Kalmar län. ”Om vi inte fått bidraget hade vi hamnat i en riktigt utmanande situation och kanske fått dra ner på trafiken på Stångådalsbanan.”

Trafikverket äskade närmare 200 miljoner kronor i ökat anslag för att för att upprätthålla dagens tillgänglighet genom trafikavtal under 2025 och närmare 300 miljoner kronor i ökat anslag för 2026.

Men regeringen föreslog i budgetpropositionen i stort sett oförändrade anslag till den interregionala trafik Trafikverket upphandlar och den regionala trafik som Trafikverket ger ekonomiskt stöd.

Därmed hotades den regionala tågtrafiken i Bergslagen och på Stångådalsbanan samt nattågen mellan Stockholm och Jämtland.

Tågtrafik i farozonen

En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.

Regionaltågstrafiken på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddad tack vare oförändrat bidrag från Trafikverket. Y31 1423 som Kalmar Länstrafiks tåg 8565 Linköping-Kalmar vid Sturefors sydost om Linköping 13 augusti 2020.

Men Trafikverket har nu lovat fortsatta bidrag till den regionala tågtrafiken och att nattågstrafiken kan fortsätta ograverad.

”Vi har sett över alla avtal och kostnader och genom att anstränga vår budget till det yttersta kan vi städja den regionala trafiken även under 2025”, säger Lennart Kalander, avdelningschef Nationell planering på Trafikverket.

Dyrare när SJ tar över nattågen

Vy Tåg har sedan december 2020 kört nattågen till och från Övre Norrland men valde att inte förlänga nuvarande avtal med Trafikverket.

Genom en direktupphandling tilldelades SJ uppdraget att köra nattågen från och med 15 december i år till december 2025 med option på ytterligare ett år.

SJ kommer att köra trafiken på löpande räkning med insyn från Trafikverket, så kallad ”open book”. SJ tillåts göra en vinst på maximalt 4,9 procent av omsättningen.

Lennart Kalander uppgav i somras att Trafikverket räknar med att ersättningen till SJ kan komma att uppgå till 190 miljoner kronor under första avtalsåret.

Stora förluster för Vy Tåg

Vy Tåg fick cirka 10 miljoner kronor per år vilket åsamkade bolaget stora förluster.

Nu säger Lennart Kalander att ersättningen till SJ ”beräknas uppgå till 140–180 miljoner kronor” under första året.

”Vi vet ju inte vad trafiken kommer att kosta men vi för löpande diskussioner med SJ för att säkerställa trafiken och för att få en uppfattning om kostnaderna”, säger Kalander.

Enligt Jan Kyrk, affärschef på SJ, finns ännu inga noggranna kalkyler för kostnaderna för trafiken.

”Det är fortfarande mycket arbete som ska göras innan vi tar över trafiken om en månad”, säger han.

Vi vill ha fortsatt stöd av Trafikverket och det är viktigt att mycket tidigare än i år få veta i vilken omfattning fortsatt stöd kommer att utgå.

 

Maja Rapp, vd i TiB

”Besiktning av lok och vagnar pågår, ytterligare leverantörer ska upphandlas och personal tas över från Vy Tåg.”

”Men vi har en dialog med Trafikverket och kommer att informera om vilka kostnader vi kan vänta oss.”

Överens om bättre framförhållning

Vid ett möte i måndags, 11 november, där företrädare för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna informerades om Trafikverkets beslut om fortsatt stöd, kom parterna överens om en mer långsiktig planering av bidragen till regionaltrafiken.

”Vi står för ett ännu mer utmanande år med en ersättning från staten som inte alls täcker de beräknade kostnaderna för avtalen”, säger Lennart Kalander.

Färjetrafiken till och från Gotland subventioneras i särskild ordning efter ett regeringsbeslut men flyg-, tåg- och busstrafik upphandlas eller stöds ekonomiskt ur medel i en gemensam pott med pengar.

”Krävs noggranna överväganden”

”Vi behöver fundera över hur anslaget ska fördelas för 2026 men den busstrafik i Norrland och i norra Dalarna som vi stödjer och den tågtrafik som bedrivs med utgående avtal kommer att bli föremål för noggranna överväganden”, säger Lennart Kalander.

”Därför är det viktigt att vi har en fortlöpande dialog med de regionala kollektivtrafikhuvudmännen under det kommande året. Framförhållningen måste bli bättre.”

Beskedet välkomnas både i Bergslagen och i Kalmar län.

”Det är viktigt med ett närmare samarbete”, säger Maja Rapp, vd i TiB.

”Vi vill ha fortsatt stöd av Trafikverket och det är viktigt att mycket tidigare än i år få veta i vilken omfattning fortsatt stöd kommer att utgå.”

Mattias Ask håller med.

”Det är viktigt med en bra dialog med Trafikverket och vi behöver verkligen en bättre framförhållning”, säger han.

”Det är orimligt att vi behöver begära tåglägen för våra tåg i april men inte få besked förrän i november, en månad innan tidtabellsskiftet, om vi får något stöd av staten.”

Nuvarande statligt stöd

  • Regional busstrafik i norra Dalarna och Norrland: 43 Mkr/år
  • Flygtrafik, främst mellan Norrlands inland och Stockholm: 220 Mkr/år
  • Interregional och regional tågtrafik: 250 Mkr/år
  • Färjetrafik mellan Gotland och fastlandet: 498 Mkr/år
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.