Annons:

Publicerad: 2025-01-29

Rekordsnabbt brobygge

På lördag morgon återupptas tågtrafiken mellan Vänersborg och Öxnered. På rekordtid har en ny järnvägsbro projekterats, byggts, transporterats och monterats över Trollhätte kanal.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

På lördag morgon passerar det första tåget över den nya klaffbron över Trafikkanalen i Vänersborg. 22 januari 2025 var det mesta klart för återupptagen tågtrafik.

Annons:

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.

Vid en inspektion 24 mars 2023 upptäcktes sprickor i den bärande konstruktionen. Skadorna var så allvarliga att tågtrafiken stoppades och bron ställdes i öppet läge så fartygen till och från Vänern kunde passera.

Då var bedömningen att bron skulle kunna vara reparerad och klar för trafik inom några veckor.

Bron hade övervakats med sensorer under något år sedan flera besiktningar visat oroande tecken på begynnande sprickbildning i flera stålbalkar.

Skadorna allvarligare

Efter mer noggranna undersökningar stod det klart att skadorna var så allvarliga att en stor del av bron skulle behöva bytas ut och att tågtrafiken troligen inte skulle kunna återupptas på ett år.

Ganska snart visade det skadorna var så omfattande att det skulle vara enklare att bygga en helt ny bro.

Thunbolagens Tuna på väg ut mot Vänern passerar under den nya klaffbron i Vänersborg 4 december 2024.

Lång väntan på ny bro

Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.

Järnvägsbron i Vänersborg är en enkelarmad balansklaffbro. Den byggdes av den tyska firman J. Gollnow & Son från Stettin under första världskriget och stod klar 1917. Bron är en kopia av liknande broar i Chicago som ritats den amerikanska konstruktören Joseph Baermann Strauss som även ritat Golden Gate-bron i San Francisco.

Danviksbron i Stockholm nästan identisk

Danviksbron i Stockholm, som är nästan identisk med bron i Vänersborg och som stod klar 1922, har nyligen rivits och kommer även den att ersättas med modern kopia av den gamla bron.

”När det stod klart att den gamla broklaffen inte gick att rädda var det starten på ett väldigt intensivt arbete under hård tidspress”, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket.

”Det har tagit ett och ett halvt år från beslut om att bygge en ny bro till invigning, I normalfallet tar en sådant här projekt fyra-fem år från beslut till ibruktagande. Planering, projektering och byggande har skett parallellt.”

Fartygstrafiken på kanalen har stoppats en vecka i taget vid tre tillfällen.

Brobygge på flera orter

Delar av den nya bron har byggts på flera olika mekaniska verkstäder, bland andra CSS i Säffle, Lecor i Kungälv, SH-Group i Danmark och PMK i Landskrona.

Broklaffen, torn och motviktsarm provmonterades i Landskrona och kördes vid två tillfällen på pråm över Kattegatt och genom Göta älv och Trollhätte kanal till Vänersborg.

”Det har oftast gått bra men det har en ständig kamp mot klockan”, säger Håkan Gustafsson,

”Tågen måste kunna rulla över kanalen när Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås stängs helt för trafik under ett antal helger med start i mars i år.”

Den nya bron är en tämligen exakt kopia av den gamla. Men nitarna har ersatts med svetsfogar och motvikten är inkapslad i en betonglåda.

Nya broklaffen fick inte väga mer

En förutsättning var att de gamla, ursprungliga brofundamenten inte behövde åtgärdas om vikten av de nya brodelarna inte var större än de gamla.

Därför vägdes varenda del i den gamla bron sedan de skurits ner.

Den nya bron har dessutom två elmotorer på vardera 55 kW för att lyfta och sänka den helt balanserade broklaffen, den gamla hade endast en.

Klockan 08.00 lördag 1 februari släpps tågen åter fram på järnvägen mellan Öxnered och Vänersborg.

Tågtrafiken mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och mellan Uddevalla och Herrljunga via Öxnered och Vänersborg kan därmed återupptas efter nästan två år.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Notis

Fyra av fem rälskador åtgärdade

Drygt 120 av de 156 sprickorna i rälerna på spåren söder om Stockholm hade på fredagen åtgärdats. Hastighetsnedsättningarna har upphävts på flera sträckor och inom kort gäller åter normala hastigheter på ett av Västra stambanans spår.

Nyhet

Nu sätts nya X40 i trafik

Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.

De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.