Annons:
Tyska lok från Schweiz till Kiruna
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SBB Cargo Re 482 003 med ett tankvagnståg passerar tyska staden Gemünden am Main i oktober 2019.
Annons:
Vi skulle gärna köpt alla tio loken direkt men vår bank var lite tjurig. Så vi får väl köpa resterande lok nästa år i stället.
Mikael Zagerholm, vd på Nordic Re-finance
De fem loken kommer att hyras ut till Railcare som kör järnmalm för Kaunis Iron från Pitkäjärvi utanför Svappavaara till Narvik.
”Vi skulle gärna köpt alla tio loken direkt men vår bank var lite tjurig”, säger Mikael Zagerholm, vd på Nordic Re-finance. ”Så vi får väl köpa resterande lok nästa år i stället.”
SBB Cargo har 15 Traxx-lok anskaffade 2006 med beteckningen Re 482.2. De har använts av SBB Cargo International men behövs inte längre för den internationella godstågstrafiken.
”Loken som vi köper är nyss reviderade och de ser helt nya ut”, säger Mikael Zagerholm.
Fem lok till Sverige i januari
Loken kommer till Sverige i januari och ska förses med ETCS, ombordutrustningen för det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS som håller på att installeras på Malmbanan.
De fem loken kostar två miljoner euro styck, motsvarande 20,4 miljoner kronor.
”Det är inte mycket att säga om”, säger Zagerholm. ”Loken är ju bara 15 år och i otroligt bra skick”.
”Men installationen av ETCS med ny mjukvara kostar en förmögenhet, den är orimligt dyr.”
För ETCS-utrustning i de fem loken och den senaste versionen av programvara, Baseline 3.6, betalar Nordic Re-finance 35 miljoner svenska kronor.
Bombardier installerar ETCS
ETCS-installationen utförs av Bombardier Transportation som byggt loken.
”Det är mer än dubbelt så dyrt som att utrusta Rc-lok med ETCS”, säger Zagerholm. ”Men Bombardier har ensamrätt på installation i de här loken så det är bara att betala.”
De fem loken ska dessutom målas svarta.
”Kaunis Iron vill av någon anledning att loken som drar tågen med deras malm ska vara svarta”, säger Zagerholm,
”Eftersom loken hyrs ut i tio år och Kaunis Iron betalar ommålningen så är det helt okej.”
Loken kommer att sättas in i malmtågen 1 november 2021.
Oklart med Bures Traxx-lok
Vad som händer med de fem Traxx-lok som Railcare för närvarande hyr av investmentbolaget Bure är oklart.
Loken användes tidigare av Rush Rail, stod oanvända flera år efter företagets konkurs 2013 men har sedan 2018 använts i malmtågen Pitkäjärvi-Narvik.
Samtliga åtta Rc4-lok som Nordic Re-finance äger är för närvarande uthyrda.
Under nästa år kommer loken att utrustas med ETCS för att kunna användas på alla elektrifierade banor i Sverige.
”Efterfrågan på Rc4-lok är stor men Green Cargo vill inte att sälja fler Rc4:or till oss de närmaste åren”, säger Mikael Zagerholm.
”Vi hoppas kunna hyra ut Traxx-loket vi själva hyr till några av våra kunder medan vi ETCS-utrustar våra Rc4-lok”.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
22 år från tanke till verklighet
Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Kombilösning för Göteborg-Borås
Genom att knyta Kust till kust-banan till en ny järnväg mellan Göteborg och Borås i Mölnlycke kan det lokala och regionala resandet öka kraftigt utan att kostnaden stiger.
Flera frågetecken för Vy
Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.