Annons:

Publicerad: 2024-08-27

Rödsvart blev grönvitt

MTRX har blivit VR. På måndagen var det högtidlig premiär för det första grönvita tåget mellan Stockholm och Göteborg. Men tågsättet gjorde en uppenbar tjuvstart på söndagen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Det officiella grönvita invigningståget med tågsätt X74001 som tåg 72037 anlände på måndagseftermiddagen till Göteborg C, en minut tidigt enligt den reviderade körplanen, och möttes av blåvita flaggor.

Annons:

”Man kan kanske kalla det ett genrep”, säger Filip Thunell, vd i VR Snabbtåg Sverige.

Tåg 2037 från Stockholm C till Göteborg C och tåg 2046 från Göteborg C till Stockholm C kördes redan på söndagen med det första av de sex ommålade, eller snarare omstrajpade, X74-tågen. Två minuter tidig ankomst till Göteborg, åtta minuter sen ankomst till Stockholm.

På måndagen blev tåget åtta minuter sent till Göteborg och sex minuter sent till Stockholm.

Åtta minuter sent blev en minut tidigt

Men på grund av kontaktledningsfel på Grödingebanan fick 2037 på måndagen köras via gamla stambanan mellan Flemingsberg och Järna och med ny tidtabell som tåg 72037 med senare ankomsttid till Göteborg innebar det att tåget formellt sett var en minut tidigt.

Statsägda finska VR Group köpte i våras MTR Express av MTR Nordic, dotterdotterbolag till MTR Corporation i Hongkong.

VR köper MTRX

Statliga finska tågtrafikföretaget VR Group köper MTRX av MTR Nordic. Köpet slutförs troligen i maj. Köpeskillingen är inte offentlig.

Filip Thunell, vd i VR Sverige Snabbtåg, och Piia Tyynilä, fjärrtrafikchef på VR Group, reste på måndagen Stockholm-Göteborg tur och retur med det första omstrajpade X74-tåget.

Övertagandet skedde 30 maj och knappt tre månader senare rullade det första tåget i VR:s nya färger samtidigt som en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserades på vrresa.se.

”Det bästa av två världar”

”Det känns jättebra”, säger Filip Thunell.

”VI kombinerar det bästa av två världar. Den goda servicen och den höga punktligheten som vi haft på MTRX och den digitala omställningen och den mångåriga erfarenheten av järnvägstrafik som VR skaffat sig under drygt 150 år.”

Medan utsidan på de sex tågsätten successivt skiftar färg från rödsvart till grönvitt blir interiören nästan intakt. Stolarna blir visserligen grå i stället för röda. bordslamporna gröna i stället för röda och skyltarna byter till VR-grönt men det mesta är sig likt.

Personalen har dock fått nya uniformer som signalerar arbetsgivarbyte.

Oförändrad trafik

Trafiken fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka mellan Stockholm och Göteborg, drygt en tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.

”Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år”, säger Elisa Markula, vd för VR Group enligt ett pressmeddelande.

”Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige.

De röda bordslamporna har blivit gröna när MTRX förvandlas till VR.

”Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar.”

MTRX, som inledde snabbtågstrafiken på Västra stambanan 21 mars 2015 under namnet MTR Express, har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.

MTRX har också haft den bästa punktligheten på sträckan Stockholm-Göteborg under alla dessa år. Första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är åtta procentenheter högre än SJ:s snabbtåg på sträckan.

VR expanderar snabbt i Sverige

VR har sedan 2022, när det finska företaget köpte tyskägda Arriva, bedrivit upphandlad tågtrafik i Sverige.

VR Sverige kör nu Pågatågen i Skåne, Östgötatrafikens tåg och sedan förra året tågen för Tåg i Bergslagen samt spårvagnarna på Tvärbanan i Stockholm.

VR Sverige tar dessutom över tågkörningen för X-Trafik i Gävleborg i juni nästa år samt tågkörningen för Norrtåg i december 2025. 

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

VR efter Vy i norr

VR Sverige tar över tågkörningen för Norrtåg från december 2025. VR:s vinnande anbud var på 3,2 miljarder kronor. Anbudet från Vy Tåg, som nu kör tågen, var på 3,6 miljarder kronor.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.

Krönika

Staten har ansvaret för spelplanen

Vad är statens ansvar för spelplanen. Jag tycker att det är märkligt att staten abdikerat i järnvägsbranschen. Varför har vi så många olika organisationer som ska samverka utan tydlighet? Det undrar Jonas Friberg, ordförande Resenärerna.

Nyhet

Godstågen blir färre

Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.

Nyhet

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.