Annons:
Sänkt hastighet om personal i spåren
Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
På sträckor med flera spår har hastigheten sänkts till 70 km/h för tågen på angränsande spår i samband med inspektioner och felavhjälpning om det inte finns någon form av avspärrning. Påskhelgen 2022 genomfördes flera växelbyten på Stockholm C.
24 april 2025 blev två banarbetare i hög hastighet påkörda av ett Öresundståg på Södra stambanan i närheten av Malmö godsbangård.
En man i 25-avled årsåldern medan en annan man skadades mycket allvarligt.
Tåget hade tillstånd köra med den största tillåtna hastighet som gäller på stambanan på den aktuella sträckan och lokföraren hade inte fått någon information av om det kunde finnas banarbetare i eller vid spåret.
Föreläggande från Transportstyrelsen
Transportstyrelsen reagerade snabbt. När Trafikverket inte vidtagit och inte kommunicerat tillräckligt effektiva åtgärder beslöt Transportstyrelsen I 27 maj att förelägga Trafikverket ”att vidta åtgärder för att omgående säkerställa att personal inte vistas i eller i direkt närhet av spår där det föreligger risk för påkörning av tåg.”
Trafikverket förelades också att informera samtliga anlitade entreprenörer om de åtgärder som vidtagits för att omgående säkerställa att personal inte vistas i eller i direkt närhet av spår där det föreligger risk för påkörning av tåg.
Föreläggandena var förenade med viten om sammanlagt 48 miljoner kronor.
Trafikverket fattade i början av juni flera beslut som ska förbättra säkerheten för personal som arbetar i trafikerade järnvägsspår. Besluten redovisades 10 juni till Transportstyrelsen.
”Olyckan i Malmö var det värsta som kunde hända de som arbetar för oss på de svenska järnvägarna”, säger Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör på Trafikverket.
”Vi har beslutat om åtgärder för att kraftigt reducera risken för liknande olyckor, för att personal som arbetar i trafikerade spår inte ska riskera att bli påkörda av tåg.”
”Även om orsaken till olyckan vid Malmö godsbangård ännu inte är klarlagd är kraftfulla åtgärder nödvändiga. ”
Stora risker vid egenförflyttning
Enligt Trafikverket visar omständigheterna kring olyckan och övriga liknande händelser att personal som befinner sig i spårområdet och tillämpat vad som kallas egenförflyttning löper stora risker.
”Vi har därför beslutat om tillfälligt sänkta hastigheter där det utförs inspektioner eller arbete i spår”, säger Ulrika Geeraedts.
Trafikverket hotas av mångmiljonvite
Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.
Annons:
När det finns personal i eller vid spåren räcker det numera inte med en person som varnar för annalkande tåg, tågvarnare, om tågens hastighet är över 70 kilometer i timman på sträckor med dubbelspår eller flera spår. Tidigare var gränsen 150 km/h.
Avspärrade arbetsplatser vid höa hastighet
De nya reglerna innebär att arbetsområdet måste spärras av om tågen på angränsande spår ska få passera i högre hastigheter.
På enkelspåriga sträckor medges arbete i spåren med tågvarande om tågens hastighet inte överskrider 120 km/h.
Reglerna för dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning i spårområden skärps Riskbedömning ska nu dokumenteras skriftligt.
”Vi kommer att följa upp effekterna av dessa förändringar och senare besluta om de är tillräckliga, behöver kompletteras eller om omprövas”, säger Ulrika Geeraedts.
Ökad uppmärksamhet på riskerna
Enligt Geeraedts har olyckan och Trafikverkets arbete redan lett till att lokförarna och de som arbetar i spåren har blivit mer uppmärksamma på riskerna.
”Vi har en bra dialog med företagen vars anställda eller vars underentreprenörer jobbar i spåren och det finns en medvetenhet om riskerna som finns och åtgärderna som no genomförts”, säger hon.
Samtliga företag som har ansvar för basentreprenaderna har bekräftat att de mottagit informationen. Trafikverket har även informerat samtliga basentreprenörers företagsledningar vid ett extrainkallat möte.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.




