Annons:

Publicerad: 2025-01-13

Sen avgång för Norient Express

Premiären för lyxtåget Norient Express har skjutits upp ett år. Hösten 2026 ska tåget rulla mellan Bergen och Bodø via Oslo och Trondheim.

Text: Ulf Nyström

ILLUSTRATION: Norient Express
ILLUSTRATION: Norient Express

”Våra planer på ett unikt tåg på Bergensbanen och Dovrebanen har fått stor uppmärksamhet och jag får frågor varje vecka från företag och personer runt hela världen”, säger Øivind Lindøe, vd i NLE.

Den korta artikeln om Norient Express publicerad 14 september var den mest lästa artikeln på Järnvägar.nu under 2024.

Vagnarna i Norient Express ska, enligt NLE, fungera som boende med hög standard, lyxrestaurang, bar, träningslokaler, spa och kontorsutrymmen.

Øivind Lindøe, känd norsk entreprenör, är i övrigt hemlighetsfull.

”Det är en tidskrävande och kostsam satsning och det tar tid att få allting på plats. Vi siktar på trafikstart hösten 2026”, säger han till Järnvägar.nu.

SJ kör norskt lyxtåg från 2025

SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.

Annons:

ILLUSTRATION: Norient Express
ILLUSTRATION: Norient Express
ILLUSTRATION: Norient Express
ILLUSTRATION: Norient Express

Ny destination Bodø

Sedan den korta artikeln publicerades i Järnvägar.nu och texter publicerades i tidskrifter och sociala medier runt om i världen har Øivind Lindøe och NLE ändrat den planerade rutten från Bergen-Trondheim till Bergen-Bodø.

Statens Jernbanetilsyn anser att etableringen av Norient Express inte skadar de företag som bedriver den upphandlade trafiken i Trafikkpakke 3 Vest och Trafikkpakke 2 Nord som i dag bedrivs av statliga norska Vygruppen respektive SJ Norge.

Fler passagerare

Av beslutet i Jernbanetilsynet framgår att tåget får plats för endast 60 passagerare. Men nu planerar Øivind Lindøe för 100 passagerare ombord på lyxtågen.

Övernattningarna sker inte ombord på tåget utan på hotell längs färdvägen.

Biljetterna beräknades för ett år sedan kosta cirka 5 500 euro per person, drygt 60 000 norska kronor, inklusive hotellövernattningar, mat och dryck.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

Nyhet

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan

SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Nyhet

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.

Nyhet

Klartecken för 14 järnvägsprojekt

Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.