Annons:
Siemens öppnar servicedepå för lok i Hallsberg
Siemens Mobility invigde officiellt sin nya servicedepå för moderna lok i Sverige den 22 november 2023. Anläggningen i Hallsberg är strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
Depån i Hallsberg är utrustad med avancerade digitala verktyg och system som snabbt och effektivt kan utföra förebyggande och avhjälpande underhåll. För aktörer som opererar över landsgränserna är anläggningen i Hallsberg strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
“Hög tillgänglighet av rullande materiel är en förutsättning för framgång för järnvägsoperatörer och en av de viktigaste förutsättningarna för att möta de ökande kraven på hållbar godstrafik. Den nya anläggningen ökar vår kapacitet och breddar våra förebyggande och avhjälpande underhållstjänster, vilket säkerställer upp till 100 procents tillgänglighet för loken”, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB.

Siemens Mobilitys lokverkstad i Hallsberg. FOTO: Siemens
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Experter: Järnvägen Oslo-Stockholm måste stärkas
På måndag väntas Ungern bli det sista landet att godkänna Sveriges Natoansökan. Ett inträde i Nato innebär inte bara ett starkare skyddsnät mot militära angrepp utan åtföljs även av förpliktelser gentemot övriga medlemsländer.
Transdev tar över Mälartåg
Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.
45-metersvagnar till Göteborg 2023
Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.
Rälbrott orsakade tågurspårning
När godståget passerade utlöstes ett rälbrott i en av flera sprickor. Rälen trasades sönder och tåget spårade ut i 104 km/h. Hade urspårningen inträffat dagtid hade en allvarlig olycka kunnat inträffa.