Annons:
Siemens öppnar servicedepå för lok i Hallsberg
Siemens Mobility invigde officiellt sin nya servicedepå för moderna lok i Sverige den 22 november 2023. Anläggningen i Hallsberg är strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
Depån i Hallsberg är utrustad med avancerade digitala verktyg och system som snabbt och effektivt kan utföra förebyggande och avhjälpande underhåll. För aktörer som opererar över landsgränserna är anläggningen i Hallsberg strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
“Hög tillgänglighet av rullande materiel är en förutsättning för framgång för järnvägsoperatörer och en av de viktigaste förutsättningarna för att möta de ökande kraven på hållbar godstrafik. Den nya anläggningen ökar vår kapacitet och breddar våra förebyggande och avhjälpande underhållstjänster, vilket säkerställer upp till 100 procents tillgänglighet för loken”, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB.

Siemens Mobilitys lokverkstad i Hallsberg. FOTO: Siemens
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Hård kritik mot införandet av MPK
Införandet av planeringsverktyget Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK) vid Trafikverket innebar allvarliga problem och stora störningar i tågtrafiken. En utvärdering visar på stora brister vid införandet.
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
All tågtrafik ställs in i norr
Det är förenat med stora risker att köra tåg i sträng kyla i väglöst land. Om spänningen försvinner i kontaktledningen blir tåget snabbt utkylda och det kan ta många timmar innan en evakuering kan inledas.
Tåghjul slits mer på bra spår
Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.