Annons:
Silver i spårvagns-EM till Göteborg
Emelie Hallman och Robert Johnsson tog hem silvret till Göteborgs Spårvägar i spårvagns-EM i Oradea, Rumänien den 5 juni 2023. Endast spårvagnsförarna från Wien klarade av att bräda de göteborgska förarna.
Trots mycket hög svansföring inför tävlingen landade Stockholm på en hedervärd fjärdeplats.
Slutställning:
- Wien (4300 poäng)
- Göteborg (4180 poäng)
- Prag (3630 poäng)
- Stockholm (3590 poäng)
- Zagreb (3450)
Tävlande Robert Johnsson och Emelie Hallman var ynka 120 poäng efter Wien, som tog hem guldet.
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.



