Annons:

Publicerad: 2025-06-09

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget .Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Västkustbanans sträckning från 1920 strax söder om stationen i Varberg är nu ett minne blott. Betongbroarna för Prästgatan och Lasarettsgatan verkar ha förberetts för ett dubbelspår som aldrig byggdes, åtminstone inte här.

Annons:

När tågen flyttar ner i berget försvinner också de fem plankorsningarna mellan väg och järnväg i centrala Varberg och Apelviken och därmed ett irritationsmoment för bilister, cyklister och fotgängare som inte alltid uppskattat fällda bommar och 70 passerande tåg varje dygn.

Ett antal champagnekorkar lär ha bjudits på kortare flygturer i Apelviken vid tolvslaget när tågen skulle tystna för alltid. Men tågen fortsatte att gå en timma till. Kanske fanns det mer att dricka.

Fem enskilda järnvägar blev statliga

Järnvägen mellan Varberg och Halmstad öppnades 1886 som Mellersta Hallands järnväg. Två år senare öppnades Göteborg-Hallands Järnväg mellan Göteborg och Varberg.

De boende i Apelviken har kunnat njuta av allehanda passerande tåg i 139 år. Några har dock upplevt Västkustbanan som en barriär och en del hade lagt champagnen på kylning inför tolvslaget.   

1896 förstatligades de fem enskilda järnvägarna längs Västkusten och Västkustbanan var uppfunnen,

Den södra utfarten från Varberg följde till att börja med strandlinjen mellan fästningen och Apelviken. 1920 flyttades järnvägen mellan Varbergs station och Hästhaga upp i bergen.

Elektrifieringen kortade banan

16 år senare sprängde rallarna en skärning genom berget strax norr om Kustsanatoriet Apelviken, nuvarande Varbergs Kusthotell, i samband med elektrifieringen av Västkustbanan och banan blev några hundra meter kortare och mindre kurvig.

Vid midnatt stängdes den gamla stationen i Varberg. När tågtrafiken på Västkustbanan återupptas om fem veckor återfinns stationen några hundra meter norrut och åtta meter ner  i ett betongtråg.

Efter 89 år är det dags för en större flytt. Järnvägen går från och med 14 juli under jorden, eller snarare i berget, under centrala Varberg, stationen återfinns i ett betongtråg norr om tunneln, och en av Västkustbanans sista flaskhalsar har fått dubbelspår.

Sista resandetåget till Halmstad

Det sista resandetåget blev Öresundståg 20187 från Göteborg till Halmstad som skulle avgå från Varberg klockan 23.29 men kom iväg först 23.31 och passerade Hamra där dagens enkelspår blir dubbelspår klockan 23.37, tre minuter sent.

Boende i Varberg passar på att ta en bild på ett av de sista tågen som passerar på gamla Västkustbanan. 

Men då fanns fortfarande tre godståg som var mer eller mindre försenade på Västkustbanan men de stoppades och fick vända om. Sista tåget som passerade blev det försenade posttåget Rosersberg-Malmö som passerade Hamra klockan 00.17.

Den gamla banan börjar att rivas redan denna vecka. Delar av den blir gång- och cykelbana medan skärningen vid Hästhaga fylls igen med makadam från banvallen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.

Nyhet

Swemaint satsar på lokunderhåll

Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.

Debatt

DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”

En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.