Annons:
SJ kör åter snabbtåg Malmö–Göteborg
Den 21 augusti började SJ återigen köra snabbtåg mellan Malmö och Göteborg efter sommarens banarbeten. På vardagar körs sju avgångar i vardera riktning och på helger fyra avgångar i vardera riktning. Samtliga tåg har bistro. Samtliga tåg gör uppehåll i Malmö, Lund, Helsingborg, Halmstad och Göteborg.
“För både företag och privatpersoner har tåget en viktig roll på västkusten. Under sommaren har det varit en besvärlig trafiksituation. Till viss del har de snabbussar vi erbjudit underlättat situationen under tiden som banarbetet har pågått”, säger Gabriella Sjöberg, SJ:s affärschef för trafiken Malmö–Göteborg.
“Efter banarbeten 2025 planerar vi för både fler avgångar och kortare restid på 2 timmar och 15 minuter mellan Malmö och Göteborg. Med våra nya snabbtåg som förhoppningsvis kan börja köra 2026–2027, kommer vi dessutom kunna erbjuda upp till 100 procent fler platser på linjen så att vi kan möta den stora efterfrågan”, säger Gabriella Sjöberg.

X2000. FOTO: SJ
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverket tror på MPK
Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.
All tågtrafik ställs in i norr
Det är förenat med stora risker att köra tåg i sträng kyla i väglöst land. Om spänningen försvinner i kontaktledningen blir tåget snabbt utkylda och det kan ta många timmar innan en evakuering kan inledas.
X80 testat i snö och hetta
Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.