Annons:

Publicerad: 2024-06-17

Åter persontåg i norr

Från och med i dag, 17 juni, får persontågen åter trafikera norra delen av Malmbanan. Men många banarbeten medför att nattågen mellan Stockholm och Narvik ställs in många dagar i sommar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Från och med i dag är det året fritt fram för persontåg mellan Björkliden och Narvik ett påtvingat uppehåll i sex månader. Rc6 1324 drar ett kort SJ-tåg från Narvik mot Kiruna vid Bjørnfjell i juni 2019. 

”Äntligen”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.

”Vi har verkligen längtat efter den här dagen.”

17 december förra året spårade ett malmtåg ur i Tornehamn och förstörde 26 000 betongsliprar och skadade rälerna och två spårväxlar.

Trafiken kunde återupptas i mitten av februari men en vecka senare inträffade en ny tågurspårning mellan Katterjåkk och Vassijaure och all tågtrafik var inställd i elva dygn.

31 maj uppstod fyra solkurvor på det provisoriskt reparerade spåret och tågen stoppades åter. Tågtrafiken kunder återupptas för drygt en vecka sedan, 8 juni, när resterande sträcka fått nya räler och kompletterande makadamballast.

Persontågen bannlysta

Men ända sedan 17 december, för exakt ett halvår sedan, har persontågen varit bannlysta på norra delen av Malmbanan. Under ett par månader tvingades persontågen vända i Kiruna men sedan i mars har tågen fått köra till Björkliden med resenärer och utan resenärer till Narvik för bäddning och städning.

”Säkerheten kommer alltid först och för att möjliggöra en start för persontrafiken krävs ett slutjusterat spår”, sade Helena Eriksson, regiondirektör vid Trafikverket i mars.

”Eftersom banan går i en svårtillgänglig terräng kan det bli svårt att genomföra en evakuering, Därför öppnas resterande del av Malmbanan inte för persontåg förrän spåret är slutjusterat.”

Nu får persontågen rulla

Nu låter Trafikverket persontågen köra på hela Malmbanan med resenärer ombord.

”Det känns otroligt skönt att vi nu äntligen kan släppa på all trafik på sträckan”, säger sektionschefen Simon Sunna enligt ett pressmeddelande från Trafikverket.

”Alla inblandade har gjort sitt yttersta för att bli klara enligt den prognos vi satte och nu har vi en godkänd järnvägsanläggning.”

Sedan malmtåg och andra godståg åter kunde trafikera norra delen av Malmbanan har ett omfattande arbete pågått på den urspårningsdrabbade sträckan.

Annons:

30 000 meter räler har bytts ut, spåret har kompletterats med ny ballast och ytterligare ett antal sliprar har bytts ut.

Rälerna neutraliserade

Spåret har spårriktats och rälerna neutraliserats vilket innebär att de tryckspänningar som skapas varma dagar inte ska resultera i solkurvor.

”Vi var inställda på solkurvor skulle kunna uppkomma i det provisoriskt lagade spåret med tanke på de stora temperaturskillnaderna”, säger Simon Sunna.

Eftersom malmtågen och övriga godståg har trafikerat banan samtidigt som arbetet utförs så har Trafikverkets entreprenörer endast haft sju timmar per dygn att arbeta i spåret.

”Trots alla arbeten och utmanande förutsättningar har vi lyckats bli klara enligt vår prognos”, säger Simon Sunna.

”Vi är tacksamma över hur många som anmält sitt intresse för att vara med i ett sådant här komplicerat återställningsarbetet.”

Banarbeten stoppar tågen under sensommaren

Vy Tåg, som kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland på uppdrag av Trafikverket, hoppas kunna köra de flesta persontågen till och från Narvik i sommar.

”Det ser bra ut i juli men i augusti och september är det flera banarbeten som medför att vi inte kan köra de genomgående nattågen mellan Stockholm och Narvik, tåg 93 och 94”, säger Petter Östmark.

”Vi är medvetna om att det ställer till stora problem för resenärerna och för turistnäringen i norr men vi kan tyvärr inte göra något åt det.”

Under våren har en stor del av avgångarna med 93 och 94 varit inställda på grund av banarbeten söder om Boden.

Spårbyte mellan Gällivare och Harrå

Under sommaren utförs spårbyte nattetid på Malmbanan mellan Gällivare och Harrå och i slutet av augusti och i september sker inkoppling av tågsäkerhetssystemet ERTMS på delar av Malmbanan.

Vy Tåg har, liksom övriga tågtrafikföretag i Sverige, bytt biljettbokningssystem under våren.

”Vi har fortfarande vissa problem med vårt nya system men vi jobbar bort olika buggar så fort vi kan”, säger Petter Östmark.

”Den som vill resa mellan Stockholm och Abisko måste fortfarande boka resan i två etapper, Stockholm–Boden och Boden–Abisko, och det finns ett par andra konstigheter så vi håller på att eliminera.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Äntligen avgick nya X2000

Tåg 429 avgick klockan 10:29 på tisdagsförmiddagen från Stockholm C. Tåget var i rätt tid. Men det ombyggda X2000-tåget var minst tre år försenat, kanske fem.

Reportage

50 år sedan Falsterbobanan lades ner

För 50 år sedan, 23 augusti 1971, rullade det sista tåget mellan Södervärn och Falsterbo. Den värsta planeringsmissen i svensk kollektivtrafiks historia, enligt en av Sveriges främsta kollektivtrafikexperter.

Kapacitet

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssytem och automatkoppell. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.