Annons:

Publicerad: 2025-11-11

SJ renoverar 21 sittvagnar

I februari nästa år ska SJ:s 21 mörkblå första- och andra-klassvagnar vara renoverade. Men det blir ingen ommålning utvändigt.

Text: Ulf Nyström  Foto: Josip Kalenderovic

De flesta A11- och B11-vagnarna har med åren blivit lite skamfilade och solblekta men SJ har inga planer på att lackera om dem. Förstaklassvagnarna från 1980-talet byggdes om strax efter millennieskiftet men ser ut att vara nybyggda sedan BS Verkstäder nu renoverat dem för SJ.

Annons:

”Det är väl 50 nyanser av blått”, säger Per Börjel, projektledare för renoveringen av de 21 sittvagnarna.

”Men det är bättre att resenärerna blir positivt överraskade när de kommer in i vagnen än att det får se ett vackert yttre och uppleva en sliten interiör.”

Vagnarna tillverkades 1986–1988 för SJ men byggdes om invändigt 2001–2002 och målades då mörkblå.

Samma inredning som X2000

Vagnarna skulle kunna ersätta inställda X2000-tåg och fick samma stolar och i stort sett samma inredning som första- och andraklassvagnarna i X2000-tågen.

Ett antal sittvagnar hade under 2001 provkörts i 200 km/h med Rc6-lok som växlats upp till 180 km/h och som tilläts köra med överhastighet.

Det blev inget av loktågskörning i 200 km/h men vagnarna användes i några år som reservtågsätt för X2000. Sedan dess har vagnarna främst använts i Intercity-tågen mellan Stockholm och Dalarna, mellan Stockholm och Karlstad och mellan Stockholm och Duved.

Slitna efter en kvarts sekel

Efter nästan 25 år i trafik efter ombyggnaderna hade vagnarna hunnit bli ganska slitna och SJ beslöt för drygt ett år sedan att renovera dem invändigt.

BS Verkstäder i Falköping har lagt ner åtskillig möda på att få vagnarna i nästan nyskick.

”Man har bytt inre ytskikt i salongerna, i vestibuler och på toaletterna”, säger Per Börjel.

Vestibulerna har fått nya ytskikt och nytt golv.
Toaletterna har fått nya ytskikt och i flera fall nya toaletter.

”Man har bytt golvmatta och armstöd och tvättat tyget i stolarna och lagat de som behövt åtgärdas.”

Dessutom har en del rullgardiner bytts ut och nya eluttag monterats.

”Nästan som nya invändigt”

”Vagnarna ser verkligen ut som nya invändigt”, säger Per Börjel.

”Vi har gjort de mest kostnadseffektiva åtgärderna.”

Men vagnarna får som sagt behålla den med tiden blekta mörkblå exteriören med den karaktäristiska röda taklinjen.

22 A7- och B7-vagnar byggdes om till A11 respektive B11. En B11 har brandskadats. Av de åtta A11-vagnarna och tretton B11-vagnarna återstår ett halvdussin att renovera och leverera för BS Verkstäder, tre av dem kan sättas i trafik inom kort och de sista tre i februari.

”Samtliga vagnar som är i trafik är renoverade”, säger Per Björel.

”De kommer att rulla fem–tio år till men i takt med att loktågen blir färre när SJ får nya snabbtåg och nya regionaltåg minskar behöver av sittvagnar.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två lokförarutbildningar stoppas

Lokförarutbildningarna i Kristinehamn och Nässjö stoppades på torsdagseftermiddagen 6 november av Transportstyrelsen. Det är ännu oklart vad som kommer att hända eleverna.

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Nyhet

Itino hyrs in för Fryksdalsbanan

Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland har beslutat att Region Värmland ska hyra ett Itino-tåg för att kunna upprätthålla trafiken på Fryksdalsbanan när tre av de Itino-tåg som Värmlandstrafik använder ska genomgå planerat tyngre underhåll.

Nyhet

Första Kockumstrallan ombyggd

BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.